Únor 2009

Výbava auta: barevný sprej, hasicí přístroj a metr povinné nebudou

9. února 2009 v 8:00 | iDNES.cz, ČTK |  Doprava
Ministerstvo dopravy chystá na přelom března a dubna vydání novely vyhlášky, která změní složení povinné výbavy automobilu. Část řidičů s sebou nebude muset vozit rezervní kolo, naopak povinnou se stane reflexní vesta a formulář "Záznam o dopravní nehodě".

"Chceme přispět k větší bezpečnosti silničního provozu a přitom co nejméně zatěžovat řidiče," uvedl ministr dopravy Petr Bendl.

Povinná výbava by měla podle něj zahrnovat jen to nejnutnější. Rezervu tak nebude muset mít vozidlo, jehož řidič má soupravu na opravu pneumatik nebo je mu k ruce nepřetržitá asistenční služba pro opravu defektu.

Vyhláška přinese i změnu pro motocyklisty. Ti s sebou nebudou muset vozit nahradí žárovky a nářadí k jejich výměně. Bendl uvedl, že je pouze na zodpovědnosti každého motorkáře, jak se s novinkou vyrovná. Nesvítící motocykl na silnici nesmí.

Za volant už můžou i patnáctiletí výrostci

7. února 2009 v 9:20 | Radim Vaculík, Právo; foto: Miroslav Knot |  Vtipy nevtipy


České silnice brázdí nejrůznější vozítka, během posledního roku se ale rozmohl trend, kdy lze v malých autech na silnicích potkat už i patnáctileté výrostky. Stačí, aby měli řidičský průkaz skupiny AM na motocykly do 50 ccm a dostatečně movité rodiče, kteří oželí zhruba 300 tisíc korun. Jedno z takových autíček nedávno havarovalo ve Slezské ulici v Praze. Naštěstí zůstalo jen u promáčknutého nárazníku.

Ačkoliv designem si takové čtyřkolky skutečně nic nezadají s normálními osobními vozy, rozdíl je veliký. Zákonem mají danou omezenou velikost, hmotnost, obsah, výkon i rychlost, takže s nimi lze jet maximálně 45 kilometrů za hodinu. Rozhodně už ale nejde o mopedy, přestože je do této kategorie ministerstvo dopravy zahrnulo.

V současnosti brázdí české silnice nejméně 30 takových aut, často k nelibosti některých dopravních odborníků a psychologů. Mezi dospívajícími Čechy ve věku od 15 do 17 let je přitom 3821 z nich držiteli takového řidičského oprávnění.
"Máme oprávněnou obavu, že tenhle krok nepřispěje k bezpečnosti silničního provozu. Vždyť i podle statistik mají mladí řidiči velký podíl na dopravních nehodách a my dáme volant do ruky patnáctiletým," podivoval se mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Pavel Kuchálik. Podobní řidiči se podle něj zařadí do velmi rizikové skupiny ohrožené nehodami.