Listopad 2008

Zimní gumy budou povinné na D1 na 70 kilometrech

29. listopadu 2008 v 12:36 | iDNES.cz |  Doprava
Délka úseku dálnice D1 na Vysočině, kde jsou od 10. listopadu povinné zimní gumy, se do dvou týdnů více než ztrojnásobí.

Povinnost zatím platí na zhruba 20 kilometrech mezi Humpolcem a Jihlavou, nově se úsek prodlouží o dalších 50 kilometrů až po Velkou Bíteš. Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy, řekl jeho mluvčí Karel Hanzelka.

"Značky se na dálnici velmi osvědčily, což potvrdil i uplynulý víkend, kdy poprvé ve větší míře udeřila zima," řekl Hanzelka. Podle něj se nenaplnily černé scénáře, podle kterých měli řidiči vyznačené úseky objíždět po silnicích nižší třídy.

K prodloužení úseku na více než trojnásobek sáhlo ministerstvo dopravy po dohodě s dopravní policií. Šéf dopravní policie Leoš Tržil změnu vítá.

"Problémy jsou téměř v celé délce dálnice na Vysočině, takže prodloužení je na místě," řekl. Vzápětí dodal, že osobně je zastáncem toho, aby zimní pneumatiky byly v zimě povinné na celé silniční síti.

Policie bude údajně dodržování nového nařízení na dálnici kontrolovat. "Ty kontroly jsou úměrně teplotním podmínkám počasí," řekl Tržil. Policie podle něj však může i kvůli omezenému počtu kontrolních míst prověřit jen zlomek vozidel na dálnic. "Jedna věc je kontrola a druhá věc je normální selský rozum," apeloval Tržil na řidiče, aby s přezutím neotáleli.

Nová značka "zimní výbava" platí od začátku listopadu do konce dubna. D1 je zatím jedinou dálnicí, kde byla značka osazena, ministerstvo dopravy však nevylučuje její umístění i na další dálnice. Značka je také na sedmi úsecích silnic první třídy. Platí také na silnicích nižších tříd, především těch, které vedou do hor. Jejich seznam neexistuje, neboť o umístění značky na "nižších třídách" rozhodují obce.

Nový šéf dopravní policie Tržil zkritizoval ministerstvo za zimní značky

9. listopadu 2008 v 22:56 | iDNES.cz
Nový šéf dopravní policie Leoš Tržil nesouhlasí s nařízením ministerstva dopravy, které zavedlo značku přikazující zimní pneumatiky. Ty by se měly ukazovat podle aktuálního počasí. První značky už od pátku visí například na dálnici D1, kvůli vysokým teplotám ale zůstávají zakryté.

Tržil své stanovisko vysvětlil zpravodajské televizní stanici Z1. "Považuji za absurdní kontrolovat zimní výbavu v dobách jako dnes, kdy je třeba 11 a více stupňů," řekl.

Dodal, že by osobně upřednostnil povinnou jízdu na zimních gumách v celém období od 1. listopadu do konce března. Takový systém funguje například v sousedním Rakousku.

Rozhodnutí o umístění značek na D1 padlo na poslední chvíli

Ještě v říjnu úředníci ujišťovali, že se značky neobjeví na dálnicích. Na poslední chvíli ale ministerstvo rozhodlo, že je umístí také na hlavním tahu z Prahy do Brna, a to v úseku mezi 90. a 112. kilometrem.

Značky silničáři rozestavěli v pátek. Původně je chtěli doplnit dodatkovými tabulkami "pod pět stupňů Celsia", nakonec se ale ministerstvo rozhodlo jinak. Dokud nezačne přituhovat, zůstanou značky přeškrtnuté nebo zakryté.

Zatočím s piráty silnic, slibuje nový šéf dopravní policie

7. listopadu 2008 v 20:45 | iDNES.cz |  Policie proti řidičům
Nový ředitel dopravní policie Leoš Tržil se chce vypořádat s piráty silnic, kteří na dálnicích ignorují předpisy. Mají mu k tomu pomoci především silná auta a motorky, ve kterých budou policisté jezdit. Zásadní změny od něj však vedení policie nečeká, chce, aby pokračoval v dosavadním trendu.

Co byste rád po svém nástupu změnil?
Ke změnění toho příliš není. Chtěl bych spíše pokračovat v tom, co začal Martin Červíček. To znamená především zrušení celostátních dopravních akcí a přesunutí kompetencí na kraje. Zaměřím se také na boj proti silničním pirátům.

Jak proti nim chcete bojovat?
Policie nakoupila rychlé vozy Passat R6. Ty by měly být od začátku roku na každém oddělení dálniční policie a nejen ve dne, ale i v noci brázdit po dálnicích. Budou vybaveny veškerou technikou pro měření rychlosti a zdokumentování přestupků. Piráti by nám už tedy neměli ujíždět.

A co motorkáři? Právě oni v poslední době často bourají, a hlavně ignorují předpisy i policejní hlídky.
Na motorkáře platí zase motorkáři. Už na jaře by měla policie převzít 70 motorek, které využijeme pro tyto případy. Také motorky budou mít měřicí a záznamová zařízení. Jejich řidiči projdou speciálním školením a budou jezdit nejen na dálnicích, ale všude tam, kde motorkáři rádi porušují předpisy.

Uvidí řidiči na silnicích více policistů? Jejich absence přímo v terénu totiž nahrává právě pirátům.
Pomoci by měla změna zákona, kdy by policisté už nemuseli jezdit k nehodám se škodou do 100 000 korun. Nyní je asi 4 000 dopravních policistů. Polovina dělá prevenci, tedy jezdí po silnicích nebo hlídkuje na nebezpečných místech. Druhá polovina vyšetřuje nehody. Změny nám umožní přesunout asi 1 000 lidí na silnice. A další policisty chceme samozřejmě přijímat.

Jak je chcete přilákat?
Na základě jejich zájmů. Kdo má rád motorky, u nás na nich může jezdit. Fanda do silných vozů najde uplatnění na dálničním oddělení. Technici zase můžou pracovat při technických kontrolách aut.

Vše, co plánujete, slibovali i vaši předchůdci. Proč by se to mělo povést právě vám?
Neříkám, že se to povede, ale taková je moje vize. Využiji také své zkušenosti z kraje. Tam se mi podařilo za rok snížit počet mrtvých o třetinu a nehod o 28 procent.

Kdo je Leoš Tržil

Novému řediteli dopravní policie je 35 let, pochází z jižní Moravy.

U dopravní policie pracuje od roku 1993. Dosud byl vedoucím dopravní policie v Jihomoravském kraji. Během praxe působil na dopravním inspektorátu a u dálniční policie. Jeden rok také sloužil na obvodním oddělení policie.

Vystudoval stavební fakultu na Vysokém učení technickém.