Kde by se mohlo jezdit 160 km/h?

9. července 2008 v 9:05 | iDNES.cz |  Doprava
Ministerští úředníci chtějí povolit stošedesátku na dálnicích. Nebude ale všude. Vhodná místa označili na mapě. Jde většinou o nové úseky víceproudových silnic. S jízdou na plný plyn ale na D1 mezi Prahou a Brnem nepočítejte.
Úseky, kde by se mohlo jet 160 km/h, vybrali odborníci na silniční provoz. Ministerstvo dopravy nyní jejich analýzu zpracovalo do mapy.
"Nikde ale není psáno, že to přesně tak musí být i schváleno," upozornil iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Copyright iDNES.cz
Odborníci neurčili jen místa, kde je možné řítit se stošedesátikilometrovou rychlostí a kde ne, ale na mapě vyznačili i přechodné úseky, kde by maximální povolenou rychlost upravovaly dopravní značky podle aktuální situace. Jedním z těchto úseků je například úsek mezi Prahou a Mirošovicemi na dálnici D1.

"Dálnice je zde sice v šestipruhovém uspořádání, nicméně s nejvyššími intenzitami dopravy v republice. V úvahu přichází zvýšení rychlosti jen za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy," uvádí se v hodnocení. Pokud by taková situace nastala, mohlo by elektronické značení vyšší rychlost povolit.

Bez větších problémů je podle analýzy možné zvýšit rychlost na D5. Problém zde vidí jen mezi Prahou a Berounem kvůli vysoké intenzitě dopravy.

Další z mladších dálnic D8 je vhodná k rychlejší jízdě jen z Prahy po Lovosice. Jak plánovaný úsek přes České středohoří, tak už hotový z Ústí nad Labem k hranicím nemají podle odborníků potřebné parametry. Problémem je podle nich horský terén a tunely.

Na Moravě se mohou těšit řidiči na rychlejší jízdu z Brna směrem na Bratislavu nebo mezi Olomoucí a Ostravou. Zde jsou navíc pro limit 160 kilometrů v hodině uzpůsobeny i rychlostní silnice, například R52 z Brna na Mikulov nebo R35 z Olomouce.

O zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dálnic neusiluje jen ministerstvo dopravy. V on-line rozhovoru iDNES.cz přiznal i šéf dopravní policie Martin Červíček, že si takovou změnu dokáže představit. - čtěte Šéf dopraváků: Na dálnicích by se mohlo jezdit rychleji

Naopak proti je psycholožka Vlasta Rehnová. Podle ní by se tím "dramaticky zvýšila možnost kolize."
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Dadajel Dadajel | E-mail | 18. srpna 2008 v 22:00 | Reagovat

Jezdím permanentně po D1 a to  150-160 km/hod. Třetina osobních a užitkových vozů mne přejíždí, třetina jede jako já a z té zbývající třetiny jede třetina povolenou rychlostí - takže povolenou rychlostí jede prakticky (nepočítám kamiony) cca 10% řidičů. Dvě možnosti - buď tento stav zlegalizovat vyhláškou (doporučil bych) nebo ne, ale stejně to tak již funguje.

2 Nauplius Nauplius | E-mail | 17. ledna 2009 v 21:28 | Reagovat

130 km/h je směšné...dneska už nejsou na silnicích vozy typu Škoda130L, Favorit, Felicie, Peugeot 205 apod....dnešní vozy mají absolutně jiné jízdní vlastnosti a není důvod proč nejezdit 160km/h. Pitomec který nemá cit a neví kdy sundat nohu z plynu bude stejně nadále ohrožovat ostatní. Pokud něco přitvrdit, tak zodpovědnost za škody způsobené svojí vinnou druhému ( všichni spoléhají na povinné ručení). Třeba dneska jedu cestičkou třídy IV ne-li V...a potkám v protisměru tak 18fracka co to žene ve Felicii 90 do otáčky..jel dle předpisů, ale málem to do mě narval...a co to platné.

Sám někda po rovince jedu proti předpisům.....ale oproti tomu ve Felicii jsem neškodný....a zákon bude stejně trestat mě tím, že mi sebere body a nebudu moc jezdit....ačkoliv mě to živí...zajdu na pracák....a penizky za pokuty mi pěkně dají v podporách...k tomu se přiživí několik úředníčků.....ať žije česká birokracie

3 Nauplius Nauplius | E-mail | 17. ledna 2009 v 21:33 | Reagovat

a další kreténizmus je mít zimní pneu min 5mm....kdyby byli rádi, že jede alespoň na zimní směsi i kdyby měla jen 3 mm....takhle radši donutí jezdit lidi na letní ..

4 Pavel Pavel | E-mail | 2. října 2009 v 13:21 | Reagovat

To je zajímavé, že tedy prakticky celá Evropa je buď směšná nebo má ještě bídnější vozový park než zmíněné Š 130 L či Favority. Jinak si nedokážu vysvětlit, proč je v Británii nejvyšší rychlost 112 km/h, ve Švédsku 110 km/h, v Beneluxu a Švýcarsku 120 km/h a vyšší limit než 130 km/h nemají nikde (vyjma části SRN, kde je doporučená maximální 130 km/h s rizikem právních důsledků v případě nehody při překročení).

Že by zahraniční soudruhy zajímala nějaká bezpečnost a riziko úmrtnosti (Švédsko a Anglie mají 4x nižší relativní nehodovost než ČR)? To by tedy byl opravdu směšný důvod proti krásné šanci se ukájet rychlou jízdou.

5 Nauplis Nauplis | 4. listopadu 2009 v 13:47 | Reagovat

[4]:
možná to bude také tím, že mají lepší stav komunikací a přehlednejší silnice. Ono jet otačkou po 50-ti záplatách, kde není šance udržet pneumatiku na vozovce je těžké. Druhá věc, že kolem každého pangejtu rostou stromy a kopřivy není také ideální. a že by zrovna na dálnicích byla největší nehodovost si nemyslím....pokud vynecháme přecpané dálnice kamiony, jelikož naši úřednici jim v tom nebrání.  

6 Jan Jan | E-mail | Web | 17. září 2014 v 15:00 | Reagovat

Ideální rychlost na dálnici je 145 km/h
Většinou takovou rychlost policisté přehlíží a dle mého názoru je to dobré pro plynulost provozu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama