Jak správně odhadnout škodu při bouračce

29. července 2008 v 14:30 | MF DNES
Podívejte se na modelové případy havárií Škody Fabia a Octavia. Pomohou vám udělat si obrázek o tom, jak drahé jsou opravy a jak odhadnout hranici 100 000 korun pro zavolání police k nehodě.

Částka za opravu staršího vozu může přesáhnout jeho cenu "U Škody Fabia jde u škody do 30 tisíc především o nárazníky, světlomety nebo zadní lampy. Může být odřený jeden z blatníků, další díly jsou jen na menší opravu. Podmínkou nízké škody je malá plocha pro lakování, nejčastěji se opravují boky," říká Marek Vích z Kooperativy.

U padesátitisícové škody se ke zmíněným dílům přidává ještě rám masky nebo zadní čelo, případně kapota nebo zadní dveře, to vše s lakováním většího rozsahu.

Pořád ještě do limitu 100 tisíc se vejdou i havárie s poškozením chladičů (vozy s klimatizací), ventilátorů nebo náprava (ramena, nápravnice, poloosy). Objevují se i vystřelené airbagy.

"Škody za 150 tisíc korun jsou už u starších vozidel totální - cena vozu přesáhne cenu opravy. K výše uvedeným poškozením se přidává zpravidla rozbitý motor nebo rozsáhlejší pomačkání karoserie či střechy. Karoserie se totiž musí rovnat na rámu," říká Vích.

U škody kolem 200 tisíc už jde zpravidla o "totálku". Zrádné jsou taky výrazné nárazy na spodek auta, kde oprava náprav a motoru může cenu vyhnat do závratné výše.

U většího auta počítejte s vyšší škodou

Pro Škodu Octavia lze použít výše uvedený návod s tím, že ceny náhradních dílů a opravy jsou poněkud vyšší.

Protože je auto dražší, u velkých škod nejde tak často o totální škody jako u fabie, ale i zde se jedná nejčastěji o poškození chladičů, náprav, airbagů a především motoru.
Pozor na drahé xenonové světlomety
Na výši škody při nehodě se také lze podívat z pohledu jejího vzniku. Ani tady se nedá jednoduše zobecňovat, ale zkušení automechanici přece jen dokážou odhadnout vážnost následků různých střetů.

"V zásadě se dá říct, že pokud například u fabie budete mít odřený nárazník, poničenou masku a rozbité jedno světlo, s opravou se dostanete přibližně do padesáti tisíc korun," říká Oto Janíček, šéf servisu rakovnické firmy Autostop, která se specializuje na prodej škodovek.

A co když vám někdo odře dveře na parkovišti před supermarketem? Pokud nejsou nějak výrazně promáčklé a je jen poškozený lak, vyjde oprava jedněch dveří přibližně na pět tisíc korun.

Jejich výměna u fabie stojí 15 tisíc. Uražené zpětné zrcátko u Škody Superb představuje investici do pěti tisíc; u fabie asi 3 500 korun.

Pozornější při odhadu škody by měli být majitelé vozů s xenonovými světly - jenom výměna jednoho xenonu na Škodu Superb totiž představuje náklady ve výši asi deseti tisíc korun. Pro zajímavost: u postaršího luxusního sedanu Nissan Maxima stojí xenonové světlo kolem třiceti tisíc.

Zvýšenou pozornost je také potřeba věnovat nehodě, při níž vám druhý vůz vrazí do blatníku a některého kola. "Zatímco na výměnu a lakování nárazníku by majiteli auta mělo stačit patnáct tisíc, při nárazu do kola hrozí, že se poškodí náprava. Tam už opravy šplhají do desetitisíců," varuje Janíček.
Celý článek a ukázkové fotografie naleznete zde
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 nio nio | E-mail | 7. července 2009 v 16:56 | Reagovat

POKUTY NEPLAŤTE!!

Víte, že vůbec nemusíte platit pokuty za "přiměřeně" rychlou jízdu?  Taky
jsem se to dozvěděla nedávno a řeknu Vám, ze mě mrzí, že jsem   těm
bídákům    zeleným dala peníze za něco na co vůbec nemají ze zákona právo.
V zákoně č.361/2000 o pozemních komunikacích je sice napsáno, ze máme
povinnost jezdit v obci 50km/hod., na okresce 90 km/hod. a na   dálnici
max    130 km/hod.. Jenže kluci zelení nás můžou pokutovat jen za
přestupek.    A v    přestupkovém zákoně č. 200/1990 je
přestupek definován jako  překročeni    rychlosti v obci o 30 km/hod a mimo
obec o 50 km/hod.
Jo jo, to je ta naše legislativa. Takže, když se fakt budete  mírnit    a v
obci    pojedete do 79km/hod, na okresce do 119km/hod a na dálnici do 179
km/hod,   tak jim nemusíte dávat nic a místo peněz vyhozených za pokutu
zajít    radši    na    zmrzlinu. Ověřovala jsem si to u naší
právničky a je to skutečně   tak.    Opět   zase stát spoléhá na to, že
neznáme dobře zákony. Jo a  kdyby Vám   chtěli    argumentovat tím, že celá
tato věc je ošetřena v nějaké   vyhlášce,    tak    to    klidně může být,
ale zákon je vyhlášce nadřazen. Tak a mají  smůlu. Teď    už    jen
připravit lékárničky, technický stav vozidla,  aby si   rozčilení
"neléčili" na něčem jiném.  Tak a hurá na rychlejší, ale stále bezpečnou
jízdu § 22
Přestupky proti bezpečnosti a plynulosti
silničního provozu
(1) Přestupku se dopustí ten, kdo a) jako  řidič  motorového  vozidla
překročí  nejvyšší  dovolenou
rychlost stanovenou zvláštním  zákonem2a) nebo dopravní značkou o více než
30 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec,
V.K.

to mi přišlo chtel bych se zeptat co je na tom pravdy dik za odpově

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama