Červenec 2008

Jak správně odhadnout škodu při bouračce

29. července 2008 v 14:30 | MF DNES
Podívejte se na modelové případy havárií Škody Fabia a Octavia. Pomohou vám udělat si obrázek o tom, jak drahé jsou opravy a jak odhadnout hranici 100 000 korun pro zavolání police k nehodě.

Částka za opravu staršího vozu může přesáhnout jeho cenu "U Škody Fabia jde u škody do 30 tisíc především o nárazníky, světlomety nebo zadní lampy. Může být odřený jeden z blatníků, další díly jsou jen na menší opravu. Podmínkou nízké škody je malá plocha pro lakování, nejčastěji se opravují boky," říká Marek Vích z Kooperativy.

U padesátitisícové škody se ke zmíněným dílům přidává ještě rám masky nebo zadní čelo, případně kapota nebo zadní dveře, to vše s lakováním většího rozsahu.

Pořád ještě do limitu 100 tisíc se vejdou i havárie s poškozením chladičů (vozy s klimatizací), ventilátorů nebo náprava (ramena, nápravnice, poloosy). Objevují se i vystřelené airbagy.

"Škody za 150 tisíc korun jsou už u starších vozidel totální - cena vozu přesáhne cenu opravy. K výše uvedeným poškozením se přidává zpravidla rozbitý motor nebo rozsáhlejší pomačkání karoserie či střechy. Karoserie se totiž musí rovnat na rámu," říká Vích.

U škody kolem 200 tisíc už jde zpravidla o "totálku". Zrádné jsou taky výrazné nárazy na spodek auta, kde oprava náprav a motoru může cenu vyhnat do závratné výše.

Mobil za volantem je horší než alkohol, naznačují výsledky testu

17. července 2008 v 8:00 | ČTK, iDNES |  Wow vs. černá kronika
Telefonování za volantem může být pro řidiče nebezpečnější než alkohol. Dokonce prý i za použití takzvaných hands free sad.

Naznačuje to výsledek dánského testu osmi řidičů, na němž se podílel deník Ekstra Bladet a motoristická organizace FDM.

Za dva roky se vybodovalo téměř deset tisíc řidičů

15. července 2008 v 8:00 | Jiří Novotný,Novinky, Právo
Za dva roky fungování bodového systému postihu neukázněných motoristů v ČR se přestupků či trestných činů, za něž jsou udělovány body, dopustilo již 930 131 řidičů. Po dosažení dvanáctibodové hranice přišlo za dva roky o řidičský průkaz 9 938 lidí, to je zhruba stejný počet jako má obyvatel Čáslav. Sdělilo to v pondělí ministerstvo dopravy (MD).
"Řidičské oprávnění má v ČR 6,327 miliónu lidí. To znamená, že postiženo body bylo téměř patnáct procent z nich. Například ve srovnání s Německem, kde bodový systém existuje mnohem déle, je to ale stále ještě nízké číslo. Vždyť v Německu dostalo nějaký ten bod osmdesát procent motoristů," uvedl Lukáš Kadula, který má na MD bodovou statistiku na starosti.

V ČR je benzin levnější než v okolních státech

10. července 2008 v 8:00 | ČTK |  Doprava
V Česku jsou pohonné hmoty stále levnější než v okolních státech. Za litr benzinu zaplatí český řidič asi o dvě koruny méně než na Slovensku nebo Polsku a až o 6,5 koruny méně než v Německu. Na rakouských čerpacích stanicích je cena o téměř korunu vyšší. V současné době je v ČR litr Naturalu 95 k mání za 32,60 koruny. Vyplývá to z údajů na webových stránkách Ústředního automotoklubu (ÚAMK) a společnosti CCS
Také v oblíbených prázdninových destinacích Chorvatsku nebo Itálii si budou muset čeští řidiči připlatit. V Chorvatsku je litr benzínu o 43 haléřů dražší než v Česku. V Itálii rozdíl činí dokonce až šest korun. V Chorvatsku stojí litr benzínu v přepočtu 33,14 Kč a nafta 33,78 koruny. V Itálii zaplatí řidiči za litr benzínu 38,78 koruny a 40,25 Kč za naftu.

Kde by se mohlo jezdit 160 km/h?

9. července 2008 v 9:05 | iDNES.cz |  Doprava
Ministerští úředníci chtějí povolit stošedesátku na dálnicích. Nebude ale všude. Vhodná místa označili na mapě. Jde většinou o nové úseky víceproudových silnic. S jízdou na plný plyn ale na D1 mezi Prahou a Brnem nepočítejte.
Úseky, kde by se mohlo jet 160 km/h, vybrali odborníci na silniční provoz. Ministerstvo dopravy nyní jejich analýzu zpracovalo do mapy.
"Nikde ale není psáno, že to přesně tak musí být i schváleno," upozornil iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Začaly platit dopravní značky nařizující použít zimní výbavu

8. července 2008 v 8:00 | ČTK |  Doprava
Od 1.7.2008 platí nové dopravní značení, které na silnicích vymezí úseky, kam smějí řidiči v období od 1. listopadu do 30. dubna vjet pouze se zimními pneumatikami, případně s řetězy.
Úseky, kam se v uvedeném období bez zimní výbavy nesmí, budou označené modrými kulatými značkami s emblémem automobilu a sněhové vločky. Součástí zimní výbavy jsou zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech s hloubkou vzorku minimálně čtyři milimetry. U kamionů budou zimní pneumatiky povinné na hnací nápravě. Hloubka vzorku bude v tomto případě minimálně šest milimetrů.
Za porušení vyhlášky bude řidičům hrozit ztráta jednoho bodu a pokuta v blokovém řízení až 2000 korun.
Pod značkou může být navíc tabulka, která upravuje období, ve kterém příkaz platí.

Topolánek: Šest pruhů na D1 je nákladný a překonaný nesmysl

7. července 2008 v 17:31 | ČTK |  Doprava
Udělat celou dálnici D1 v šesti pruzích je podle premiéra Mirka Topolánka nákladný a překonaný nesmysl. Situaci na nejvytíženější české dálnici by podle něj mělo zlepšit mimo jiné dokončení dálnice z Prahy na Hradec Králové, která provozu na D1 odlehčí. Některé přepravované hmoty a rozměrné náklady by se měly přesunout na železnici. Na samotné D1 je nutné dokončit stoupací pruhy v místech, kde je to možné, řekl Topolánek v Jihlavě, kde poděkoval 23 hasičům, policistům, záchranářům a členům krizového štábu z Vysočiny za úspěšné zvládnutí březnové hromadné havárie na dálnici D1, největší v historii země.
Hromadná havárie v úseku mezi 100,5. a 127. kilometrem zablokovala dálnici D1 20. března. Během chvíle se stalo celkem 93 nehod, při nichž bylo poškozeno 231 vozidel. Tři lidé se zranili těžce, dalších 27 lehce. Celková škoda byla vyčíslena na 27,8 milionu korun.