Novela silničního zákona: osoba blízká zanikne, 130 km/h možná zůstane

13. ledna 2008 v 14:55 | Novinky.cz |  Bodový systém a silniční zákon
Špatnou situaci na našich silnicích by měla vyřešit dlouze diskutovaná novela silničního zákona. Loni na tuzemských silnicích zahynulo 1123 lidí, což je alarmující. V návrhu novely se zruší také ustanovení o sobě blízké. Maximální rychlost 130 km/h na vybraných komunikacích pravděpodobně zůstane zachována.
V novele by měla být zakotvena absolutní přednost chodců na přechodech i před tramvajemi. Přiklání se k tomu i ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS. Připustil to v neděli v Otázkách Václava Moravce.
Novelu připravuje expertní skupina a uplatněny by měly být ty zásady, na nichž se shodne osmdesát procent zúčastněných. Ministr dokonce připustil, že je ochoten se podřídit a neprosazovat do ní zvýšení maximální rychlosti na 160 kilometrů za hodin,
"Já v každém případě jsem zastánce toho, povolit to na určitých úsecích, aby rychlost mohla být vyšších než sto třicet. Když to nebudou chtít otvírat, tak se podřídím," řekl Řebíček. Naznačil ale, že poslanci mohou do novely při projednávání ve Sněmovně mluvit.

Přednost chodců i před tramvají

Šéf dopravní policie Martin Červíček se přimlouvá za absolutní přednost chodců na přechodu - tedy i před tramvajemi, což dosud nebylo. "I tramvaje by měly dávat přednost," uvedl Červíček. Zmínil nárůst počtu nehod chodců ve velkých městech.

V návrhu novely se zruší také ustanovení o sobě blízké. V současnosti mnoho řidičů toto ustanovení zneužívá a v případě spáchání přestupku se vymlouvá, že vůz řídila osoba blízká. "To je jedna z nejdůležitějších shod," uvedl Červíček a dodal: "Je to neštastný instrument. Navrhuji tento odkaz odstranit." Zmínil, že si uvědomuje námitky právních expertů.

Zvýšit hranici škody

Červíček také prosazuje, aby se zvýšila hranice škod u nehod, k nimiž musí jezdit policisté: "Tři čtvrtiny nehod bylo se škodou do 50 000 tisíc, to jsou plechařiny, chtěli bychom se raději věnovat dohledu." Na to ale nemá policie podle něj čas, protože musí "dokumentovat nehodu do 50 000 bez zranění na 4 listech." Podle Červíčka je tu prostor pro pojišťovny, zejména v případech, kdy se účastníci chtějí dohodnout.

"Policie se musí přesunout od řešení nehod a od sankcí k prevenci, pro mě je důležité, aby byl policista vidět, aby stál tam, kde jsou nebezpečná místa a neschovával se v křoví ," souhlasil Milan Urban z opoziční ČSSD, která novelu nemíní blokovat. "Je to věc, kterou nepovažujeme za politickou, o všem, co zlepší bezpečnost na silnicích jsme připraveni diskutovat. Jde ale o to, aby opatření byla veřejností přijata a zákon přinesl méně nehod a méně mrtvých," uvedl Urban.

Body zůstanou

Urban není ani pro odbourání bodového systému, když už byl zaveden, chce však to, aby nebyly zbytečně odebírány body za malichernosti.

Ovšem nejvyšší navrhovaná hranice výše škody nehody, k níž nejezdí policie, navrhovaná na 250 000 je podle člena opoziční ČSSD Milan Urbana příliš vysoká: "250 000 je příliš moc, je tu spousta aut, co tuto hodnotu nemají." Ministr ale hned dodal, že to byl jen nejvyšší návrh.

Ani Řebíček však nechce úplně administrativu odbourat, aby byly statistiky o nehodách.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 ton10 ton10 | E-mail | 29. ledna 2008 v 17:12 | Reagovat

Jak je vidět,tak se zase líhnou další nesmysly, to snad už není možné,už bych se ani nedivil,kdyby navrhli,že by chodci na želez.přejezdech měli absolutní přednost před vlakem. Pan ministr Řebíček i pan Červíček by měli jít na psycholické vyšetření,protože to mohout podporovat jen blázni

2 ton10 ton10 | E-mail | 29. ledna 2008 v 17:13 | Reagovat

oprava: psychologické

3 Karlos Karlos | 31. ledna 2008 v 8:03 | Reagovat

S tou osobou blízkou to nebude jen tak, koliduje to se zákonem o přestupcích, nebude jednoduchý to odebrat a doufám, že to neprojde.

4 Milan Milan | E-mail | 13. února 2008 v 21:29 | Reagovat

Pokud se nezmění ústava a LLPS, tak osoba blízká zůstane.

5 Cato Cato | E-mail | 24. února 2008 v 10:07 | Reagovat

Opět jeden z nesmyslů našich rádobyodborníků na dopravu na ministerstvu.

Celý tento návrh je nesmysl který by jim rozbyl kdejaký komerční právník. nejprve mi musí někdo dokázat že jsem se dopustil přestupku a teprve pak mohu dostat pokutu. Nelze někoho trestat za to že s jeho věcí(autem)  byl spáchán přestupek. Ale blbcům ve vládě to nevysvětlíš oni mají zájem jen na tom aby  naplnili státní kasu a tu potom mohli beztrestně rozkrást na svých prebendách a platech.

   Měli by se místo nesmyslných  návrhu a pozměňovacích vyhláškách  podívat jak je to v zahraničí například v rakousku.  Jezdí se tam díky  skutečně kvalitnímu dopravnímu značení  výrazně rychleji a plynuleji než u nás. Je tam běžné že například přes vesnici kde vede průjezdná silnice je omezení jen na 70-80 km/h  mimo obec se jezdí 100. Všichni to tam dodržují a jede se i při silném provozu poměrně plynule a rozhodně rychleji než když se rozjedete za obcí na 90 někdo jen na 80 a po dvou kilometrech následuje další obec s omezením a 50 někdy i méně  kde jsou dva neobydlené domky obec končí a zase se může jet 90.  Ale co bychom chtěli po lidech ve vládě kteří mají jiné starosti než o to jak to zde ve státě vypadá.

6 georgo georgo | E-mail | 26. února 2008 v 21:32 | Reagovat

Za větší nehodovostí chodců na přechodu stojí ta jejich přednost. Ano mají přednost, ale ono si mnoho lidí myslí, že skočí do silnice a milý řidiči po...... se. S absoulutní předností bude ještě více problémů. To už budou fakt všichni skákat na přechody jak sebevrazi pod vlak. Jelikož jsem řidič, tak radši nechám přejet auto a pak v klidu přejdu. Kde je velký provoz a je tam i hodně chodců, tak tam musejí být světla. Pak je klid a bezpečnost chodců se výrazně zvyšuje. Jinak všem přeji hodně štěstí, at to prosazování přežijou.

7 Jeník Jeník | 3. března 2008 v 16:31 | Reagovat

Zrušení osoby blízké nekoliduje s ústavou ani s LLPS, neboť v LLPS se říká cituji: Každý má právo odepřít výpověď, jestliže by jí způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobě blízké. Konec citace, upozorňuji na slůvko TRESTNÍHO, o přestupcích tam není ani slovo, o osobě blízké se nepíše ani v zákoně o provozu na pozemních komunikacích. Celá věc je záležitostí pouze zákona o přestupcích který osobu blízkou zná a uznává, takže stačí změnit jeden jediný paragraf (popř vypustit). A řidič je povinen vědět kdo jeho auto použil, pokud to neví jedná se o přestupek za který je docela slušná pálka (z hlavy ji bohužel neznám). Takže zrušení osoby blízké není zase taková utopie.

8 milan milan | 5. března 2008 v 17:52 | Reagovat

Tak nevím jak ti chodci přežjí. Tramvaj stejně vyhraje. Ale vážně. Tramvaj má přednost před auty. Přes koleje vedou přechody. Jízdní pruhy často taky. Tak jen nevím, jak si počínat v pruhu, kudy vede kolej a na úseku ulice je takových 6 odboček doleva a 22 přechodů. A chodci, pravda s absolutní předností, ale bez limitu přecházejících ( kdyby alespoň dva), rádi budou chodit v řadě jako kačeny za sebou. Tak pak si takové odbočení doleva opravdu těžko představím, protože tramvaji neujedu a nervy tramvajáře nesklidním. A pak jsem ještě zapoměl na přechod hned na začátku boční ulice, kam chci vjet. Teda onehda jsem při odbočování vlevo pustil (podle předpisů) vprotisměru POLICII. Odbočily vpravo, ale chodcům přednost nedali a kočárek s paní uprostřed přechodu míjeli o necelý metr. Pak v ulici se zákazem zastavení zastavily, spolujezdec vystoupil, a zašel do obchodu s potravinami. A pak že nás řidiče nemá kdo hlídat. Teda ne že by mi to chybělo. Ale předpisy dodržuji. A chodci to vyhráli. Ty nic neomezuje. A brzy ztratí respekt a budou nám skákat do silnice i mimo přechody. A to že skáčou už teď.

9 čtenář čtenář | 14. března 2008 v 14:05 | Reagovat

reakce na 7. komentář od Jeníka:

...s ohledem na judikaturu evropských soudů je trestním řízením rozuměno i řízení přestupkové nebo jakékoli řízení, jehož předmětem je ukládání sankcí za delikty všeho druhu...

viz článek na

http://www.autoweb.cz/pravni-poradna-bezplatna/osoba-blizka-opet-v-ohrozenit/13380

10 PAVEL PAVEL | E-mail | 15. dubna 2008 v 21:09 | Reagovat

Neplaťte pokuty..!

Víte, že vůbec nemusíte platit pokuty za "přiměřeně" rychlou jízdu?  Taky

jsem se to dozvěděla nedávno a řeknu Vám, ze mě mrzí, že jsem   těm

bídákům    zeleným dala peníze za něco na co vůbec nemají ze zákona právo.

V zákoně č.361/2000 o pozemních komunikacích je sice napsáno, ze máme

povinnost jezdit v obci 50km/hod., na okresce 90 km/hod. a na   dálnici

max    130 km/hod.. Jenže kluci zelení nás můžou pokutovat jen za

přestupek.    A v    přestupkovém zákoně č. 200/1990 je

přestupek definován jako  překročeni    rychlosti v obci o 30 km/hod a mimo

obec o 50 km/hod.

Jo jo, to je ta naše legislativa. Takže, když se fakt budete  mírnit    a v

obci    pojedete do 79km/hod, na okresce do 119km/hod a na dálnici do 179

km/hod,   tak jim nemusíte dávat nic a místo peněz vyhozených za pokutu

zajít    radši    na    zmrzlinu. Ověřovala jsem si to u naší

právničky a je to skutečně   tak.    Opět   zase stát spoléhá na to, že

neznáme dobře zákony. Jo a  kdyby Vám   chtěli    argumentovat tím, že celá

tato věc je ošetřena v nějaké   vyhlášce,    tak    to    klidně může být,

ale zákon je vyhlášce nadřazen. Tak a mají  smůlu. Teď    už    jen

připravit lékárničky, technický stav vozidla,  aby si   rozčilení

"neléčili" na něčem jiném.  Tak a hurá na rychlejší, ale stále bezpečnou

jízdu

Opravdu to tam je!!!

http://www.e-law.cz/zakony/200_90.txt

                          § 22

       Přestupky proti bezpečnosti a plynulosti

                       silničního provozu

(1) Přestupku se dopustí ten, kdo a) jako  řidič  motorového  vozidla

překročí  nejvyšší  dovolenou

rychlost stanovenou zvláštním  zákonem2a) nebo dopravní značkou o více než

30 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec,

11 HOWARD HOWARD | E-mail | 18. dubna 2008 v 0:14 | Reagovat

Jeníku,ty magore namistrovanej,ty radši necituj- ty neumíš ani pochopit co čteš!? Nemusíš vypovídat když jen" způsobíš NEBEZPEČÍ trest.stíhání"a to je protkáno celou judikaturou,čili nelze osobu blízkou někde nechat a někde zakázat. To si snad děláš prdel...A co to tam meleš,že řidič je povinen vědět...majitel vozu vůbec nemusí vědět kdo mu jezdí v jednom z jeho 3 aut a každý řidič je za jízdy odpovědný sám za sebe !!! Se prober kurva,ale rychle a neblbni lidi...Zduř...

12 Pavel Pavel | E-mail | 17. května 2008 v 9:22 | Reagovat

To "HOWARD"...precti si zakon 361/2000, kde se pise o tom, ze vlastnik vozidla je povinen overit totoznost osoby ktere vozidlo sveruje a na pozadani policie tyto udaje sdelit...

13 Miras Miras | 19. května 2008 v 15:13 | Reagovat

Pavle, radši nic neříkej. Pokud se jedná o osobu blízkou, nemusíš sdělit vůbec nic. Tečka.

14 RADEK RADEK | 24. července 2008 v 18:00 | Reagovat

TO: "[10] PAVEL, Neplaťte pokuty..!"

JE TO NESMYSL a právník u kterého to bylo ověřováno by se měl naučit číst! :-)

Přestupkový zákon č. 200/1990 odstavec 1 písm. f) říká, že přestupku se dopustí ten, kdo jiným jednáním, než které je uvedeno pod písmeny a) až e), poruší zvláštní zákon.2a), zákonem 2a je myšlen zákon č. 361/2000 Sb. kde je maximální povolená rychlost uvedena v §18 a pokud jí překročíte tak se dopouštíte přestupku!

Jediný rozdíl je ve výši pokuty, která je vyšší v případě, že překročíte rychlost o více než 30 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec a může být udělen zákaz činnosti(řízení) tomu, kdo se dopustí tohoto přestupku více než dvakrát v období dvanácti po sobě následujících kalendářních měsíců!

15 brigade brigade | Web | 17. června 2015 v 16:11 | Reagovat

Díky za milá společnost. :-(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama