Zaklínadlo „řídila osoba blízká“ funguje

6. září 2007 v 12:39 | MF DNES |  Rady pro řidiče
V době přestupku řídila můj vůz "osoba blízká". Jednoduchá výmluva, a přesto řidičům pomáhá. Ve větších městech se kvůli tomuto fíglu vyhne postihu až třetina řidičů, kteří porušili předpisy.

Ukazuje se, že největší problém s touto výmluvou mají radnice, které mohutně investovaly do automatických radarů. To je třeba příklad Prahy, kde díky fíglu unikne potrestání zhruba třicet procent těch, které radar vyfotí.

Na Děčínsku jde do ztracena čtvrtina případů. A v Ústí nad Labem, které nechal zdejší magistrát pokrýt desítkami kamer, trik zachrání kolem 11 procent "spěchajících" řidičů.

Ministerstvo dopravy o potížích s trestáním provinilců ví. Řešit je však nehodlá. "Trápí to hlavně města, která si pořídila spoustu kamer," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ministerstvo by mělo změnit zákon

"Pokud teď na dotyčných radnicích nemohou část řidičů potrestat, je to hlavně jejich starost. Jinde, kde kamery nekoupili a pořádek na silnicích hlídají jinak, takový problém nemají," dodal.

"Podobných případů je sice hodně, přesto trváme na tom, že nákup kamer byl správný. Je to způsob, jak ochránit ostatní řidiče a veřejnost. I kvůli tomu chceme koupit dalších dvacet kamer," řekl mluvčí ústeckého magistrátu Milan Knotek.

Jenže to, že by to byl problém hlavně radnic, není až tak pravda. Města totiž zákony nemění. Tím, kdo by měl změny navrhovat, je především ministerstvo dopravy. I dopravní specialisté už delší dobu tvrdí, že je nutné trik s výmluvou na osobu blízkou překazit.

Vymluvit se

Uznává to i mluvčí Hanzelka. "Ano, mluví se o tom. Ještě do konce září by se měla sejít skupina expertů, která má změny v tomto ohledu připravit," uvedl. Potíž je v tom, že jiná skupina o něčem podobném na ministerstvu dopravy jednala už před rokem. A dodnes se nic nestalo.

Ministerstvo dopravy totiž nedokáže rozhodnout, jakou variantu pro omezení fíglu "osoba blízká" zvolit.

V některých evropských státech platí, že za přestupky spáchané v konkrétním autě je vždy odpovědný jeho vlastník. Jinde existuje pravidlo, že majitel vozu musí úřadům uvést, komu automobil půjčil. Pokud to neudělá, hrozí mu vysoká pokuta.

"Už jsem o tom v minulosti několikrát mluvil s kolegy ve Sněmovně. Každý má na to bohužel jiný názor," uvedl před několika dny ministr dopravy Aleš Řebíček. Právník Zdeněk Svátek, který se specializuje na dopravu, by se přikláněl k modelu platícímu v Německu.

I tam se může vlastník auta vymluvit na "osobu blízkou". Pokud to však udělá, tak mu mohou úřady nařídit, aby i jako soukromník vedl knihu jízd. Tedy si evidoval, komu auto půjčuje. Pokud to neudělá, hrozí mu vysoká pokuta.

Zhasnutá světla: bod dolů

Ministerstvo dopravy slibuje, že mnohem dál je s přípravou jiné změny. V budoucnu by měli mít lidé podle návrhu šanci zjistit přes internet, kolik bodů mají už na své kartě řidiče. Dosud o podobný výpis mohou zájemci žádat pouze na úřadě, který je jako řidiče eviduje.

"Na internetu by každý rychle mohl zjistit, kolik má bodů. Ne každý řidič totiž tuší, že třeba za zhasnutá světla, za která dostane pokutu na místě, je i jeden trestný bod. Takhle by měl dotyčný rychlý přehled," řekl mluvčí ministerstva Hanzelka.

Zároveň však přiznal, že zatím není jasné, jak by byl vstup do registru ochráněn. "Nechceme, aby se někdo mohl koukat na karty jiného řidiče. Zvažujeme možnosti, jak tomu zabránit, jde o citlivá data," dodal Hanzelka.

Právník Svátek má jiný názor. Plánovanou změnu považuje za zbytečnou. "Ne každý člověk má internet. Je otázka, jestli by hlavně starší generace takovou možnost využila," řekl.

"Zavedl bych opět to, co platí v Německu. Tam úřady po dosažení určitého počtu bodů prostě dotyčnému pošlou varovný dopis, že může přijít o doklady," dodal.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Honza D. Honza D. | E-mail | 13. září 2007 v 14:38 | Reagovat

Jojo, kdepak Ústí, tam mají kamer... Tam jsou panečku páni radní... nechci být sprostý. A kde že mají ty kamery a kam je chtějí dát? Především na přehledných úsecích, na průtahu periferií města, kde je jeden barák na kilometr, kde člověk málokdy vidí chodce a když, tak s velikým předstihem. Jaksi zanikají slova ústeckého policisty, oceněného za přínos bezpečnosti v dopravě, který namítal, že daleko efektivnější a pro bezpečnost přínosnější by bylo peníze za kamery (+počítače, software, lidi) investovat do dopravně-technických úprav. Janomže ústečtí páni radní se těší, jak budou mít víc a víc peněz. Je jim jedno, že ty peníze "smrdí", hlavně když se prachy sypou...

To se vždycky musím smát, když se snaží namluvit lidem, že to dělají pro jejich dobro.

Je fakt, že "osobu blízkou" se může a určitě se vymlouvá spousta řidičů, kteří jsou pro své okolí nebezpeční, ale na druhou stranu je víc těch, kteří to použijí jako poslední instanci proti nefér postihu za to, že zodpovědně přizpůsobili rychlost okolnostem. To je veliká škoda. Zase jeden hřebíček do rakve přizpůsobivosti a zdravého rozumu. A tak se budeme po liduprázdných přehledných silnicích plazit a dělat ze sebe blbce, jen aby si někdo nabouchal kapsu nebo nemusel zvednout zadek ze židle. A efekt? Nic moc. Odborníci (nikoli ti, co se za ně tak často považují) se shodují na tom, že nedodržování rychlosti, tolik démonizované především senzacechtivými médii, je spíše na okraji SKUTEČNÝCH příčin nehod.

Stačí se podívat na policejní statistiky. Podle nich je tzv. nepřiměřená rychlost příčinou cca 16 % nehod a cca 42% mrtvých, JENŽE když se člověk podívá ještě hlouběji, zjistí, že v tomhle "balíku" jsou "nastrkané" ještě všechny ty případy, kdy řidič neodhadne zatáčku, dostane smyk na zhoršeném povrchu, převrátí přeplněný vozík apod. V těchto případech se nejedná o "překročení povolené rychlosti", ale o obyčejnou hloupost nebo nezkušenost řidiče, na kterou dodržování rychlostních limitů jako takové nemá prakticky vliv. Když se tedy odfiltrují všechny tyto "blbosti řidičů", zůstane jen asi procento nehod a asi 3,5 % mrtvých. Když si ovšem člověk navíc uvědomí, že se na tomto zbytku podílí lví měrou několik málo hazardérů a lidí bez pudu sebezáchovy, dostávám NAPROSTO NEPATRNÝ PODÍL.

Zbytek příčin by se dal shrnout do několika hlavních kategorií: nezkušenost (neznalost), neohleduplnost, nepozornost a nerespektování značení. Toto jsou skutečné, základní příčiny drtivé většiny dopravních nehod, je v nich ukrytý veliký potenciál. Bohužel toto státní instituce naprosto nevidí a křečovitě se drží té "spásné rychlosti". A jak využít tohoto potenciálu?

1)Lepší a delší přípravou řidičů v autoškolách, kde by se učili nejen předpisy a základy řízení, ale i "řidičské myšlení", zásady bezpečné jízdy, simulace kritických situací (na počítači, simulátoru) doplněné o den na okruhu, tedy zkušenosti za několik let řízení nabyté za několik týdnů. Znamenalo by to sice podstatnější zvýsení ceny, ale všichni by na tom vydělali daleko víc. Navíc pouhá zmínka mnohdy stačí k uvědomění a používání něčeho, co by si spousta lidí ani za několik let za volantem neuvědomila.

2) Začít "šít" dopravní značení "na míru" a ne od stolu rozdávat šablony. Je přirozené, že značky, které "sedí" budou lidé dodržovat nesrovnatelně více, než když se neustále setkávají se zbytečnými omezeními. Pak si zvyknou brát značky "s rezervou" a snadno se to vymstí. S tím souvisí i to,aby měla policie možnost do určité míry rozdělovat "ceny" podle  nebezpečnosti jednání a ne jen podle "sazebníku".

Když se v tomhle udělá pořádek, oddělí se hazardéři od "přizpůsobujících" se řidičů a tresty budou daleko efektivnější. Stoupne kredit policie, protože se výrazně omezí nespravedlivé tresty a začne nás skutečně chránit před nebezpečnými řidiči, tedy nebudou zdaleka takové problémy sehnat nové lidi. Zvýší se plynulost provozu, zmenší nervozita a pravděpodobnost vzniku nebezpečných situací, tedy i nehodovost.

3) Osvěta, "blbuvzdorná" dopravní řešení apod.

Nad tím vším ať se radši zákonodárci zamýšlí. A ne jen jak vzít lidem záchranný kruh proti "silniční šikaně", i když ho řada nebezpečných řidičů zneužívá. Každé jiné řešení než šlapání řidičům na krk přinese určitě větší užitek. Protože "když se jako slimák vlečeš, před bouračkou neutečeš. Na silnici vítěz bývá, kdo svou hlavu používá."

2 Milan Milan | E-mail | 13. září 2007 v 20:18 | Reagovat

Honzo D, nechci vás rozlobit, ale budu kopírovat Váš text a doplním ho dotazy. Můžete mi, prosím, odpovědět?

"....kteří jsou pro své okolí nebezpeční, ale na druhou stranu je víc těch, kteří to použijí jako poslední instanci proti nefér postihu za to, že zodpovědně přizpůsobili rychlost okolnostem"

nechápu že  zodpovědně přizpůsobili rychlost okolnostem a je za to trestán.

Jak jsou nebezpeční. Já třeba parkuji v zákazu zastavení a nejsem nebezpečný. Ano použil bych osobu blízkou.

Souhlasím s Vámi, že města by vetšinu (určitě ne všechny) kamery dala na vydělávající místa, kde se budou penízky valit.

Proto nejsem příznivcem aby byly kamery provozovány kýmsi.

".....nepřiměřená rychlost příčinou 16 %.....neodhadne zatáčku, dostane smyk na zhoršeném povrchu, převrátí přeplněný vozík"

Jak jinak zařadit nehodu, když jel rychle. Nebo si myslíte, že řidič dostal smyk, protože jel pomalu?

Značky na míru? To znamená co, že nebudou všude stejné značky? Pokud policie nebude dávat pokutu podle sazebníku, je to silné nahrání pro korupci. Páč ne každý uzná, že stejný přestupek bude posuzován jinak.

Jak chcete rozdělit nebezpečné řidiče? Kdo by je dělil, kdyř policie na silnici není vidět.

3 Honza D. Honza D. | E-mail | 14. září 2007 v 13:15 | Reagovat

Pro Milana: Zdravím.

K první otázce: Asi nejvíc se tato výmluva používá tehdy, když řidiče vyfotí automatický radar, takže jsem se zabýval spíš touto možností. Chtěl jsem říct, že řidiči, kteří překračují rychlostní limity se zjednodušeně dělí do dvou kategorií. Na hazardéry a rádoby závodníky, co jsou sobě a svému okolí nebezpeční a na ty druhé, kteří sice překročí limit, ale s ohledem na okolnosti jedou naprosto přiměřeně. Především tam, kde jsou limity podhodnocené nebo jsou prostě přizpůsobeny situacím, které jsou málo pravděpodobné a navíc o nich řidič dopředu včas ví a může se přizpůsobit. Např. padesátka sice ve městě, ale na přehledném úseku s "řídkým" osídlením, kde člověk málokdy vidí chodce a když už tam je, tak je včas vidět a můžu zpomalit. Např. při cestě po silnici E442/13 (např. Děčín - Liberec) je to cca 90% úsekú vedoucích obcemi. Tahle silnice je vůbec ukázkový příklad. Samé dlouhé rovinky, dvojpruhy, dokonce třípruh a zatáčky o velkých průměrech, vysekané stráně podél cesty, prostě řidič vidí dlouho dopředu a všude je tam ta šablona 50 - 90. Tam je krásně vidět rozdíl mezi tím, když se jede bezpečně podle limitů a stejně bezpečně, když se limit přiměřeně překročí. Naprosto zodpovědně můžu říct, že zkušenější řidič jedoucí tam v průměru o 20 - 30 km/h nad limit, jede přiměřeně, ale kdy by ho tam párkrát změřili, přijde o papíry, což je nefér.

Ke druhé otázce: Maximální rychlost je nebo by měla být maximální a nedá se dávat omezení před každou zatáčku. Prakticky v každé se musí zpomalit a každý řidič musí vědět jak moc. Jestliže někdo dostane na dobrém povrchu smyk, který nezvládl, znamená to, že přinejmenším riskoval a nejedná se v pravém slova smyslu o nerespektování limitu rychlosti, tedy to, co mají všechny ty možné kamery a radary sledovat. Překročení rychlosti tady není obecně tou prvotní příčinou, tady to je nezvládnutí řízení. Ve většině zatáček navíc člověk dostane smyk i když nepřekročí limit. Zrovna tak je to na špatném povrchu. Na tyto nehody připadá nejvíce mrtvých vše by se dalo dobře omezit právě tím, že by řidiči povinně absolvovali den na tréningovém okruhu pod odborným vedením. Dokud nepoznají hranice adheze, auta a sebe, daleko snáz se stane, že něco takhle přeženou. Navíc na okruzích má asfalt o poznání horší adhezi než na běžné silnici, protože je zalepen gumou a trochu přimáznutý olejem.

Ke značení: Značky by byly stejné, jenom výstižněji a tedy i hojněji používané. Prostě takové, že tam, kde se dá jet bezpečně 70, bude 70 a ne 50, zkrátka aby jet přiměřeně znamenalo jet podle předpisů. Zatím tomu tak bohužel není. Samozřejmě se nedá technicky udělat takové značení, aby vystihovalo vždy všechny okolnosti, proto by měla být nějaké rozmezí, se kterým by dohlížející policista pracoval. Např. úsek ve městě u školy, celkem přehledý, rychlost omezena značkou na 40. K večeru, kdy vidím, že tam nikdo není bych neměl dostat pokutu za 70, ale za 100 ano. Přiměřené a výstižné značení budou řidiči respektovat daleko více. Když někdo "potká" po cestě deset nepřiměřených značek, u té jedenácté už podvědomě předpokládá, že bude taky nepřiměřená a k jejímu respektování se moc nemá. Např. na dálnicích jsou často vidět šedesátky. Zapoměli je tam lidi, co ve stráni sekali trávu nebo jsou tam nepochopitelně kvůli čerstvému asfaltu na zakrytém odstavném pruhu atd., prostě obrovsky podhodnocené. Ještě jsem nezažil, aby to někdo dodržoval. Většinou se tam jezdí o desítky kilometrů nad limit a je to OK. Pak ale člověk po čase zavítá třeba na silnici 442 z Liberce do Mladé Boleslavi a kousek za Libercem (silnice pro mot. vozidla - placená) je taky jedna šedesátka, málokdo tam zpomalí a spoustě aut pak kvílejí gumy, protože je tam za horizontem schovaná ostrá pravá vracečka, kde je šedesát tak akorát. Vzhledem k tomu, že ze statistiky nehod vyplývá, že průměrně každý zaviní za celý život tak dvě nehody, takovéto věci mají velký vliv. A ještě jeden význam. Zkušenosti z Rakouska, kde testovali na dálnicích 160 km/h potvrdili, že rozumné navýšení rychlosti působí i na některé řidiče, co ze zásady "závodí" a často zpomalí na 160, protože to už pro ně není taková "újma", aby riskovali problémy s policií.

A selekce řidičů - díky nepřiměřenému značení jsou mezi "hříšníky" více řidiči co se "přizpůsobují" a méně ti nebezpeční. Když se značení zpřesní a bude blíž k optimu, poměr se obrátí a tresty budou efektivnější a jejich případné zpřísnění bude vcelku kladně přijímáno. Teď tomu tak není, protože jsou trestáni lidé příliš často nespravedlivě.

Co se týče korupce, myslím, že možnost určitého posouzení ze strany dohlížejícího policisty její riziko nijak nezvýší. Je úplně jedno jestli přestupek "nevidí" nebo nepotrestá.

4 Milan Milan | E-mail | 14. září 2007 v 18:03 | Reagovat

Milý Honzo, překvapil mě "tón" vaší odpovědi. Domníval jsem se, že na mě vystartujete a budete mě pokládat za policistu, hajzla a ještě mnoho náznaku urážek, které na jiných webech dostávám. Musím se omluvit, že mě to jen napadlo.

První bod. Jelikož neznám zmíněnou silnici, (jsem z Pardubic) nemohu se vyjadřovat přesněji. Ale obecně s Vámi souhlasím. Je to špatné, když po široké silnici v řídké obci se jede 50. Ale proč si starostové v malinko hustší obci stěžují, že lidi ani nemůžou přejít, jak rychle jezdí auta. Je těžké najít ten správný model, kde jet 50 a kde 60.

Každý den potkávám přenosné značky, za které bych někoho nakopal na citlivé místo.  Zrovna  mezi Pardubicemi a Hradcem Kr. u Opatovic dělají novou silnici. Určitě v pracovní době je dobré, aby tam byla snížena rychlost. Ale pak pracanti jdou domů a přes víkend tam značky zůstanou. Kopnout je do -tam....

S rychlostí před zatáčkami s Vámi nesouhlasím, ale je to věc názoru. Zažil jsem několikrát za zatáčkou "překvapení" a tak tam vždy něco čekám. Ale není to tak, že bych byl blokátorem silnic. Jen nespěchám, páč dříve jsem taky spěchal a stačí stejnou trasu projet mnohokrát  a klidnou jízdu vystřídat honičkou. Přes dvě větší města se rychlost moc neprojeví na čase jízdy.

Přeji hezký den.

5 Vasek Vasek | 19. září 2007 v 13:12 | Reagovat

Chtel bych se zeptat - pokud dejme tomu srazim cyklistu v dusledku nedani prednosti v jizde a ten si diky nehode zpusobi par zhmozdenin + tezke zhmozdeni zapesti, ale ve vysledku je schopen i pracovniho procesu - jake lze v takovem pripade cekat postihy? Dekuji za opoved a predem se omlouv za mozna trochu nevhode umisteni komentare, ale lepsi misto jsem nenasel.

6 Milan Milan | E-mail | 19. září 2007 v 21:11 | Reagovat

Těžké zhmoždění zápěstí schopen pracovního procesu?!?!?!?!?!?!?

Tam je něco divného. Trest bude podle zranění.

7 1N7RUD3R 1N7RUD3R | E-mail | Web | 13. prosince 2007 v 1:28 | Reagovat

Zajima me jak jsou kalibrovany radary ve mestech. Respektive od kolika foti... rekneme, standartni nebo spise bezne nastaveni. Pokud budou fotit kuprikladu od 55kmph, nebyl by urad zahlcen fotkama? :-) Jak bezpecne poznam, ze me radar zaznamenal?

8 TonyK TonyK | Web | 7. ledna 2008 v 2:22 | Reagovat

Jak bezpecne poznam, ze me radar zaznamenal?

Přijde Vám předvolání ;-)

9 TonyK TonyK | Web | 7. ledna 2008 v 2:25 | Reagovat

Prosím admina o promazání příspěvků - omlouvám se, ale netuším proč to odeslalo tolikarát.

10 Tomáš Tomáš | Web | 8. ledna 2008 v 10:18 | Reagovat

TonyK: To je další chyba blog.cz

11 jirka jirka | E-mail | 26. listopadu 2009 v 7:39 | Reagovat

k vaškovi-to že jsi srazil cyklistu z kola a on měl jen odřené koleno je podle mého  názoru nepostižitelné.. druhá věc je nedání přednosti v jízdě tam budou určitě body a finanční postih. cyklista neměl vážná zranění a ani nevyžadovalo prac. neschopnost na tomto bych trval a nemůže mě žalovat o náhradu škody a ujma na zdraví? jaká?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama