Kapsch nespustil pilotní provoz k 1. prosinci

2. prosince 2006 v 10:17 | ČTK |  Doprava
Firma Kapsch nespustí pilotní provoz mýtného systému od 1. prosince, jak avizovala. Nedovolí jí to ministerstvo dopravy, podle nějž nyní systém vykazuje zásadní právní vady. Uvedla to dnes Česká televize. Informaci ČTK potvrdila mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Největším problémem podle ní je, že Kapsch postavil mýtné brány jinde, než měl povolení.

Jisté je, že pilotní provoz 1. prosince nezačne, uvedla Žižková. Tím je ohrožen termín spuštění ostrého provozu systému od 1. ledna 2007. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka však stát nemůže převzít dílo, které má právní vady. "Obava z případného zpoždění nemůže být argumentem pro nerespektování požadavků právního řádu," uvedl dnes Řebíček na dotaz ČTK. Řešením je podle Žižkové další jednání mezi právníky obou stran, aby vše bylo podle zákona.
"Společnost Kapsch byla na kontrolních dnech za poslední měsíc a půl několikrát vyzývána, aby uvedla do souladu právní stav s fyzickým stavem stavby. Pozdě požádali o souhlasy a u některých (staveb) zatím požádali, ale nebylo jim vyhověno z důvodu technického řešení," řekl TV Nova Jiří Hodač, vrchní ředitel sekce informatiky na ministerstvu dopravy.
Datum 1. prosinec je však podle Časového harmonogramu dodávky, který je součástí smlouvy mezi ministerstvem a Kapschem, závazný. "Toto jsou termíny dle původních harmonogramů výstavby projektu, které jsme byli a stále jsme připraveni splnit," řekl mluvčí Kapsche Evžen Staněk. Podle něj však smlouva také umožňuje posuny termínů, pokud se na tom dohodnou obě strany.
Firma Kapsch si je podle mluvčího Evžena Staňka vědoma, že musí být dodržen zákon. "Pokud však Česká republika skutečně chce mýtný systém, jsou tyto problémy velmi snadno řešitelné a nepředstavují žádné překážky pro včasné spuštění mýtného systému do provozu," sdělil dnes Staněk. "Naskýtá se otázka, zda Česká republika elektronické mýtné vůbec chce," řekl Erwin Toplak, člen představenstva holdingu Kapsch Traffic Com.
Mýtné brány se staví v tzv. režimu ohlášení drobných staveb, což znamená, že není třeba standardní stavební povolení. Místo na původně ohlášených místech Kapsch vystavěl některé brány o několik desítek metrů vedle. Příčinou jsou podle Staňka nové skutečnosti, které při přebírání staveniště na místě zjistili subdodavatelské firmy. "Důvodem byla například plánovaná budoucí dopravní značení na místech mýtných bran, plánované protihlukové stěny, kanalizační či jiné technologické vývody apod.," řekl Staněk. Podle něj vše proběhlo ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic a nebyla narušena ničí vlastnická práva.
Kapsch dokončil stavbu 167 bran mýtného systému k 27. listopadu a od 1. prosince plánoval spuštění pilotního provozu. Dálnice a rychlostní silnice mělo křižovat několik desítek pokusných vozidel s namontovanou palubní jednotkou. Kapsch tak chtěl prověřit připravenost systému na spuštění do ostrého provozu od 1. ledna 2007. Do pilotního provozu se má zapojit asi polovina všech bran, což podle Kapsche stačí.
Téměř 150 bran budou provizorně pohánět naftové agregáty, neboť se nepodařilo včas dobudovat elektrické přípojky. ČT již v úterý informovala, že Kapschi chybí povolení i na tyto agregáty. Naftové agregáty však nejsou hlavním důvodem zákazu pilotního provozu, sdělila Žižková.
Podle dodatku ke smlouvě o mýtném všechny náklady za provizorní provoz nese stát. Nyní probíhají intenzivní jednání mezi zástupci MD a Kapschem o novém dodatku, který by přenesl část zodpovědnosti i na Kapsch. Nový dodatek má být hotov do 15. prosince. Žižková nevyloučila, že se právníci v novém dodatku dohodnou na zkrácení pilotního provozu a systém bude spuštěn podle původních plánů. "Jsme si jisti, že pokud stát a ministerstvo dopravy skutečně chtějí, určitě existuje flexibilita a připravenost," řekl k tomu Staněk.
Autor: ČTK
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama