Řidiči už se nebojí, jezdí se rychleji, přibývá opilců

25. listopadu 2006 v 12:26 | Právo - Novinky.cz & TL |  Bodový systém a silniční zákon
Strach z bodového postihu řidičů vzal po pěti měsících za své. Řidiči už se ani neobávají dát si před jízdou pár skleniček alkohol. Dokládá to nejen případ poslance Davida Šeicha, ale i listopadové statistiky.

V roce 2005 spáchali řidiči od prvního do 23. listopadu pod vlivem alkoholu 486 nehod, letos 472. Na silnicích zemřelo letos za stejné období 69 osob, vloni 76.
Přitom postih za řízení pod vlivem alkoholu se nemění. Opilec, i když nezpůsobí nehodu, může skončit i před soudem, kde mu hrozí tříletý trest.

Dopravní policie nezvádá svou práci!

Šoféři přidali plyn

Řidiči také zrychlili. Zatímco v červenci bedlivě sledovali ručičku tachometru, v listopadu ve městech překračují rychlost i dvojnásobně. Vyplývá to z měření firmy Czech Radar v minulém týdnu. Denně povolenou rychlost překročí jen v Praze stovky řidičů.
"Radar je v Bělohorské ulici umístěn vedle základní školy, nedaleko je autobusová a tramvajová zastávka se značným pohybem chodců. Řada řidičů tam přesto překračuje rychlost 90 km/h," uvedl Jakub Hynek z Czech Radar. Podobné údaje vykazuje měření v pražské Slezské ulici.
Na vině horšího chování řidičů je podle odborníků málo policistů na silnicích.
"Dohled na silnicích je ze strany státní policie malý. Prostě, co není, čas od času kontrolováno, to není dodržováno," řekl Právu odborný poradce na silniční právo z Automotoklubu ČR Zdeněk Svátek.

Úřady jsou spokojené

Policejní prezidium (PP) a MD o zlepšení stavu na českých silnicích po prvním červenci, tedy po zavedení bodového systému, přesto nepochybují. Úřady to dokládají to statistikami od července do října. Ty ale výrazně ovlivňují čísla z prázdninových měsíců, kdy pod hrozbou nových sankcí řidiči téměř vzorně dbali předpisů.
Mluvčí obou úřadů připouštějí, že řidiči teď jezdí riskantněji než v létě. Ve výkladu jevu se rozcházejí. "Bodový systém a další legislativní nástroje nedoprovázela důslednější kontrola a větší přítomnost policie na silnicích," řekl Právu Viktor Meca z tiskového odboru MD.
Prezidium se brání tím, že nemá lidi. "Vzhledem k nedostatku dopravních policistů nemohou být všude, kde by je veřejnost právě chtěla vidět," sdělila Právu Petra Srnková z PP.
Zhoršení statistik vysvětlila hned několika jevy. "Desítky nehod má na svědomí nekázeň řidičů, kterou mimo jiné ovlivnila negativní kampaň k novele zákona v médiích, dále nepřízeň podzimního počasí a zvýšení intenzity provozu kvůli snížení cen pohonných hmot a několika státním svátkům," vypočítala Srnková
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Ryky Ryky | E-mail | 7. ledna 2007 v 19:38 | Reagovat

Nový silniční zákon a jeho bodový systém přinesl své dobré ovoce, ušetřil oproti předchozím letům mnoho lidských životů, možná i zraněnných i když svou působností pravděpodobně postihl i některé řidiče slušné, neboť každý někdy udělá chybu z únavy, nervozity nebo stresu. Myslím si, že ty ušetřené životy stojí a nadále budou stát za to, aby se nezmírňovala účinnost tohoto silničního zákona, naopak by se měla zpřísnit některá jeho ustanovení. Policisté, vzhledem k jejich omezenému počtu, by měli mít větší pravomoci a například řidiče jedoucího evidentně rychleji, nad povolenou rychlost o 15km/h. by mohli postihnout pokutou a odebráním bodů i bez doložení fotodokumentace - měřícího a dokumentačního systému, který je drahý a nemůže být instalován ve větším množství policejních vozidel. Právě nepřiměřená rychlost  je příčinou největšího počtu úmrtí a zranění. Policejní radary a záznamová zařízení, by měly být instalovány a provozovány maximálně utajeně a skrytě a to i na dlouhých tazích mimo obce, kde se často dějí opravdová zvěrstva. Jako velmi zlá považuiji např. rádiem IMPULZ umožněná vzájemná varování řidičů o dopravních akcích policistů, což vede jen k tomu, že řidiči-vrazi jsou varováni a nemohou být včas zbavení ŘP aby nemohli dál ohrožovat a zabíjet. I takovému aktivnímu - varujícímu řidiči se může stát, že jeho, nebo někoho jemu blízkého, sestřelí ze silnice právé řidič, který se díky jeho a varování dalších řidičů, bezpečně vyhýbal postižení za rychlou jízdu. Novým řidičům by měl být ŘP vydáván na zkušební dobu např. 1 až 2 let a pokud se během této doby dopustí většího počtu, nebo tří závažných dopravních přestupků, musí znovu zaplatit a absolvovat autoškolu. Další ŘP mu bude vydán po zaplacení penalizace-kolku, v stanovené výši, např. 5-10.000,-Kč. Takto vybrané kolkovné by bylo možno využít k finančním kompenzacím osobám, ne vlastní vinou postiženým dopravními nehodami. Takový řidič s druhým ŘP by měl snížen počet bodů z 12ti na 8 bodů, aby měl opravdu strach a snažil se dodržovat silniční zákon. Stejně tak postihovat i řidiče, kteří přišli o všech 12 bodů. Pokud řidič příjde o druhý ŘP, další mu bude vystaven nejdříve po 3 letech, po absolvování autoškoly a zaplacení vysokého kolkovného. Po 3 letech bez přestupku bude možnost vrácení 4 bodů do počtu 12ti.  Čtvrtý ŘP už nikomu vydán nebude, jako řidič skončí. Možná jsou mé řádky zbytečné, ale přesto doufám, že se ti zodpovědní zamyslí a v zájmu ušetření dalších stovek životů a tisíců zraněných provedou optimální a razantní kroky. Až se stane nepsaným pravidlem silnic slušnost, ohleduplnost a respekt k zákonu, může se zákon zmírnit, což však ještě hodně dlouho nehrozí. Naši řidiči si měkký zákon nezaslouží a stále u nás platí že zákony jsou tu proto aby se obcházely.

2 Helena Helena | E-mail | 13. ledna 2007 v 23:25 | Reagovat

S vaším názorem nesouhlasím, kdyby jste neposlouchal jen to co chcete slyšet, věděl by jste že v posledních měsících už úmrtnost na silnicích dohonila a v jednom měsíci dokonce přesáhla statistiku loňského roku.Já naopak za velmi zlé považuji to, že v tomhle státě žijí lidé jako vy, kteří mi připadá jako by žili na jiné planetě, rozhodně ne v Česku.Ti právě i mohli schválit takový zákon, který postihuje právě i řidiče, kteří udělají jen chybu vysokými pokutami, které člověk s průměrným platem nemůže zaplatit. Deseti a statisícové pokuty , v případě dálniční známky i vyšší, považujete za správné? Po nezaplacení následuje exekuce mnohonásobně podle nového zákona o exekucích navýšená o polatky exekutorovi a zvlášť ještě+ exekučnímu úřadu. v některých případech to může vést k úplnému zabavení majetku. Exekutor zabaví věci v ceně mnohonásobně vyšší.A to za překročení rychlosti. Podle mě, je daleko bezpečnější, překročit rozumě rychlost než strachy třesoucí se řidič, který sleduje tachometr mnohem víc než provoz před sebou, aby náhodou nepřekročil rychlost.Vás se zřejmě finanční starosti a nebo dodržování silničního zákona netýká, jinak by jste nemohl mít takový názor, ale schválně si zkuste dávat všechny peníze na stranu a použít jen 10 000 měsíčně a z toho ušetřit 50 000. Dejte mi vědět, za jak dlouho to zvládnete.

3 Dan Dan | E-mail | 25. ledna 2007 v 22:00 | Reagovat

hej Ryky,tebe ja bych chtěl potkat a to bys vyděl ty blbecku.

4 Helena Helena | E-mail | 10. února 2007 v 1:05 | Reagovat

Ps: Tak nějak, chválabohu že lidé, uvažující jako Ryky, v99,5% chodci a v tom 0,5% lidé nepříčetní nejsou na místě poslanců, jak je vidět tak může být i hůř. Jako 10 let řidička z povolání vídám desítky dopravních nehod, které většinou způsobí lidé, kteří nemají pro řízení cit a můžou jet třeba i o 40 km/h míň než je povolená rychlost a stejně bourají několikrát, do té doby než je to naposled a jsou řidiči, po dálnici schopní jet 240km/h a po magistrále a jižní o 50 km/h více, což by bylo o řidičák( paradox je, že tito řidiči v obci, na přechodech a u škol rychlost víceméně dodržují, jenže jsou vyježdění, předvídají a nikdy nehodu nezpůsobili.)Novým silničním zákonem jen takový řidiči přestali mít radost z jízdy,naopak nevyježdění začátečníci kteří mají panickou hrůzu z překročení rychlosti sledují víc než silniční provoz tachometr a způsobí tak nejvíc dopravních nehod.Za těchto okolností jsou informace rádia impuls na místě a měly by vzniknout internetové stránky kde by byla všechna místa, kde se měří vyznačena, takže by si řidič před jízdou jen prohlédl trasu a zpomalil na těch místech kde policie měří, dokud by se nezměnili zákony, kde za jeden přestupek je řidič potrestán několikanásobně.

5 BRET BRET | 10. února 2007 v 9:26 | Reagovat

Vážení, všiml si z Vás už někdo, že celkový počet mrtvých za druhé pololetí 2006 je vyšší, než byl za  první pololetí před zavedením bodového systému?  Všiml si už někdo publikovaných bodových výsledků  za prvních 6 měsíců od zavedení - za co byly uloženy?  Počet mrtvých je publikován po měsících - je jen  potřeba si sečíst prvních šest měsíců a odečíst od celoročního počtu. Přes 90% bodů bylo přiděleno za nerozsvícení světel, mírné překročení rychlosti, nepřipoutání se a neuposlechnutí zákazových značek - ovšem pozor: až na výjimky jde o značky zákazu zastavení či stání! Je sice pravdou, že body za parkování na poslední chvíli ze zákona vypadly, to se však netýká zákazových značek. Když s autem zaparkujete v parku nabo  na chodníku,  body skutečně nedostanete - tam totiž není žádná zákazová značka. Bodový systém je u nás nezbytný a měl tu být už dávno, ale bodový postih mírného překročení rychlosti, neupoutání se pásem či špatného parkování  pro bezpečnost ostatních  nic nepřinese.  V Německu dobře vědí, proč za překročení do 10 km/hod. mají jen  nevelkou pokutu. Náš bodový systém je nesmyslný, nerozlišuje nebezpečné přestupky od běžných a ve svých důsledcích maže rozdíl mezi piráty silnic a těmi, kdo nedopatřením zapomenou rozsvítit, neupoutáním se ohrožují jen sami či při parkování čumákem auta přesáhnou značku zákazu  o 30 cm. Tím  ztrácí respekt a dokladuje jen naprostou neschopnost Šimonovského party.

6 Péťa Péťa | 13. února 2007 v 16:17 | Reagovat

Paní Helena je úplně, ale ÚPLNĚ mimo !!!

7 Helena Helena | E-mail | 15. února 2007 v 19:57 | Reagovat

Zato Ryky a Péťa jsou ÚPLNě  v obraze!

8 Péťa Péťa | 16. února 2007 v 16:18 | Reagovat

Hlavně že vy všichni chytráci byste vymysleli takovej dokonalej zákon, kterej by přesně odlišoval zlé řidiče od těch hodných. V žádný zemi nejsou zákony dokonalý. Vám se jenom prostě nelíbí, že vás někdo omezuje, ale tak to prostě je a jinak to nejde. Když to víte, tak to prostě dodržujte a nemáte se čeho bát. Je to stejný, jako by se zloděj rozčiloval, co že jsme to za zem, že zde nemůže beztrestně krást, ale někde v Africe ano. Jednou je to zákon, tak ho dodržujte a nepindejte nesmyslný argumenty - viz paní Helena, to je unikát.

9 Tomáš L. Tomáš L. | Web | 16. února 2007 v 21:23 | Reagovat

Péťa: V něčem bych souhlasil, v něčem vůbec. Konkrétně přístup "Jednou je to zákon, tak ho dodržujte" mi je proti srsti. Představte si, že obnoví možnost vyvlastnění ... přijdou k vám, a řeknou, že místo vašeho baráku bude silnice. jaká bude vaše reakce? Řeknete "No jo, jednou je to zákon, tak já jdu ..." ??? Pochybuju. Stejně tak je to s bodovým systémem. Pokud tam je místo pro šikanu, je potřeba s tím něco dělat. Vztah nulová tolerance a vysoké pokuty není zdrovna ideální nástroj na přesvědčení lidí, že ten systém opravdu potřebujeme ...

10 Péťa Péťa | 17. února 2007 v 13:48 | Reagovat

Tomáš L. : Srovnávat silniční zákon a vyvlastnění není tak úplně košer, nemyslíte?? Co si budem povídat, místo na šikanu by se našlo skoro všude, zase to záleží jenom na lidech. Jak jste přišel na nějakou nulovou toleranci? Mě už zastavili policajti tolikrát a skoro vždycky se s nima dalo úplně v pohodě mluvit. Ono to je taky kolikrát o jednání s nima, když na ně začne někdo bejt hned hustej, tak se pak taky nemůže divit. Já se stáťákama špatný zkušenosti nemám, horší to je s MP. To je taková banda, co jí jde hlavně o pokuty. A silniční zákon neni dokonalej, s tim souhlasim, ale byl potřebnej. Jsme národ řidičů - dobytků, můžem si za to sami. Když se ten zákon časem trošku doladí, bude uplně v pohodě.

11 Tomáš L. Tomáš L. | Web | 17. února 2007 v 19:27 | Reagovat

Péťa: Pro srovnání jsem záměrně vybral extrém, abyste viděl, že prostě když ten zákon je, tak není automatické, že půjdeme jak poslušné ovečky.

Nulová tolerance je v zákonu. To, že jste se s policajty domluvil je pouze jejich benevolence, za kterou jim buďme vděčni. Hold máte štěstí na rozumné hlídky, to je fajn. Jasně, určitě je to o jednání. Ano, s MP je to horší, protože dělaj na sebe a to je zlo. Ikdyž jsou města, kde pochopili, že MP nejsou na pokuty, ale na hlídkování. Ten zákon jsme potřebovali, jen podstatně vychytanější. Měl by motivovat i ty jak říkáte dobytky, ne odradit ty slušné..

12 Péťa Péťa | 23. února 2007 v 16:43 | Reagovat

Žádnej zákon neni a nikdy nebude úplně dokonalej. A podle mě ty"dobytky" motivuje rozhodně líp, než starej zákon.

13 Helena Helena | 18. května 2007 v 2:09 | Reagovat

Bohužel podle zákona schválnosti, který 100% funguje ti "dobytci" vždycky vyváznou( nebo mají na to, aby to uplatili ) a platí jen ti, kdo nechtěně udělají chybu, to je největší slabina nového zákona.

14 Ministr vnitra Ministr vnitra | 28. července 2007 v 17:36 | Reagovat

Heleno, jseš husa pitomá víc k tobě nemám co dodat.

15 helena helena | 6. října 2007 v 8:13 | Reagovat

Určitě nejblbější, pane "ministře"- nejsem ale sama kdo si myslí že stávající nový zákon není v pořádku- podle mne jsou zas mimo mísu ti kteří berou jakýkoli zákon jako svatý bez ohledu na jeho stupiditu a nemožnost spravedlivého využití v praxi..

16 Petr Petr | 19. října 2007 v 9:27 | Reagovat

Bojej se ho jenom ti, co jezděj jak kokoti a maj strach o noty.

17 Pavel Pavel | 24. října 2007 v 8:44 | Reagovat

Bodový systém je sice dobrý nápad, ale důsledky jsou hrozné. Já třeba jen za rychlost, kterou jsem omylem někde párkrát překročil o cca 10km/h již mám málem po řidičáku. A to jsem v životě neměl nehodu ani jsem nikoho neboural. No co to je za spravedlnost?

Za to, že třikrát za rok mi to někde ujede, např. kvůli bezpečnosti, kdy dávám pozor na silnici a né jak blbec pořád na tachometr, tak nemám jezdit???

Trochu nedomyšlené. Každopádně na ty "rychlíky na dálnicích" by to zabrat mělo, ale chtělo by to více " kamer".

18 Dědek Dědek | E-mail | Web | 25. října 2007 v 0:46 | Reagovat

Poprvé jednala komise ke změně bodového systému.

Ne, to jsem si právě nevymyslel, ale opsal z nadpisu článku v Právu dne 24.10.07. Stojí za to si ho přečíst. Například se tam dozvíte:

Ministr dopravy p. Řebíček ustanovil tuto expertní komisi v počtu 20 členů, kde jsou zastoupeni (a teď se mnou počítejte):

- představitelé všech parlamentních stran .......t.j. nejméně 5

- odborníci na dopravu z vysokých škol, když odborníci tak nejméně 2

- zástupci policie - zase když ZÁSTUPCI tak musí být nejméně 2

- zástupci autoškol, zase množné číslo, takže počítejme nejméně 2-3

- zástupci autoklubů - totéž množné číslo, takže 2-3

- určitě tam budou zástupci ministerstva, takže nejméně 2

- určitě tam budou zástupci ČESMADU (kde nejsou?) takže také 2

Suma sumárum minimálně 17-19 zástupců organizací, jenž o tom, jak to chodí na silnicích v reálu vědí jen ze svých odborných zpráv posudků a informací od stáda svých poradců. Zbytek do 20 členů komise tvoří zástupci dopravních firem, takže na cca 1000 dopravních společností zbyly celá tři (1)místečka (samozřejmě pokud třeba zástupců autoškol nebude 5 apod.).

První odbornou informaci na dotaz redaktora, sdělil mluvčí MD p. Hanzelka:

"Komise se shodla, že zákon o provozu na silnicích je dobrý, ale bodový systém je nutné skutečně zlepšit. Navrhované změny se tedy budou týkat především jeho a ne pravidel silničního provozu".

Tečka a je vymalováno. To, že 80% ze stovek tisíců českých řidičů je přesvědčeno, že takto postavený zákon je minimálně ze 40% paskvil, jak je vidět tuto "expertní komisi" absolutně nezajímá. Proč také. Když se podívám na složení komise tak to mluví samo o sobě:

Poslance to nezajímá, s jejich příjmy je pokuta 10.000 sranda. Policii je to také fuk, naopak tento zákon jim poskytuje výjimky ze všech ustanovení, tak proč ho měnit. Zástupcům autoškol zákon nahrává dobré kšefty, protože za jedno školeníčko (při počtu např.8 bodů) v ceně +- 3 - 4 tisíce, no nebrali byste to? Ministerští úředníci by si sami sobě přidělávali práci a o ČESMADU mám své mínění z roku 1985 a zatím jsem nenašel jediný důvod pro jeho změnu. Odborníci z vysokých škol jsou pravděpodobně opravdu zdatní teoretici, jenž dokáží spočítat i to co se spočítat takřka nedá a zoptimalizuji vám dopravu i tam kde žádná není, ale rád bych slyšel, kolik z nich má kdo najeto v terénu. Zbývají nám zástupci dopravních firem. Jestliže tam zbyly 3 místečka, nepotřebuji ani informace kdo tam je, protože si to jako dopravák dovedu rychle odvodit. Rozhodně tam nebude nikdo z nějaké firmy, jenž vlastní méně jak 400 aut.

Takže milé řidičky (Helenka) a řidiči. Vy se zde dohadujete o tom, zda tolerovat, nebo netolerovat překročení rychlosti o 10 km a zatím nám expertní komise v potu tváře jasně ukázala zač je toho loket. Žádná změna, mimo změkčení bodového systému nebude.

Osobně vůbec nemohu pochopit (když si odmyslím lobbing), proč má jít někdo, kdo žádá o výmaz bodů (při obdržení X bodů) na nějaké školení. Přece všichni dobře vímě, že 90% dopravních přestupků není spáchaných z NEZNALOSTI, ale z NEDBALOSTI. Když mne naměří zvýšenou rychlost, to není o tom, že bych něvěděl, že tam je padesátka, ale proto, že jsem to riskl, pospíchal, nebo z jiných důvodů. Takže absolvovat nějaké školení a zaplatit tři-pět tisíc je zase jenom kšeft pro autoškoly. Námitky, že to takto funguje například v Německu, neberu. Přece nemusíme automaticky přebírat vše, co mají venku. Jediné s čím bez výhrad naprosto souhlasím, jsou opatření proti chlastu. Když chlastáš, nemáš co dělat za volantem. A jestliže potřebuješ dostat domů auto, tak si najmi taxík s druhým řidičem, nebo firmu, která tuto službu poskytuje.

Teď nám již zbývá jen jedno. Počkat na výsledky té DRUHÉ expertní komise, kterou ustanovili přímo někteří poslanci. Ironii je, že jeden z nich je zrovna ten, který přišel o řidičák kvůli alkoholu. Nechme se překvapit.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama