MF DNES: Neviditelná policie: pět hlídek na 1200 kilometrů

29. října 2006 v 9:41 | MF DNES |  Policie proti řidičům
Redaktoři MF DNES zjišťovali na nebezpečných úsecích v celé zemi, zda na nich hlídají policisté. Našli jich jen málo.

Řidič v modré fabii s pražskou poznávací značkou jako by dopředu věděl, že ho včera před Chotěšovem nedaleko Plzně policisté rozhodně neuvidí.
Se svým autem v plné rychlosti přejel plnou čáru, aby tak mohl předjet pomaleji jedoucí kamion. Jen na poslední chvíli se vyhnul čelní srážce s protijedoucím autem.
Za hrubou chybu, která ho mohla stát život - před třemi roky se ve stejném místě zabilo při havárii pět lidí - ho nikdo nepotrestal.
Policisté na úseku, který patří k vysoce rizikovým, nebyli a jejich hlídky chyběly i na dalších místech v regionu.
"Měli jsme akci v noci, proto ráno nebyly naše hlídky vidět. I my musíme mít čas na odpočinek," vysvětloval nepřítomnost kontrol šéf západočeské dopravní policie Václav Špíral.
Jenže policisté chyběli včera ráno i na dalších místech, kde žádná noční kontrolní akce neproběhla. MF DNES to zjistila při testu, který provedla včera ráno na 14 nebezpečných úsecích po celém Česku.

Kam zmizeli policisté?

Policisté čelí v poslední době kritice, že zmizeli od silnic, a řidiči se tak vrátili ke svým zlozvykům z období před letošním červencem, kdy ještě neplatil přísný silniční zákon.
Sami policisté tvrdí, že to tak není. "My jsme nezmizeli. Jsme v terénu stejně jako dřív," řekl před několika dny šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas.
Redaktoři MF DNES proto včera od osmi do půl desáté dopoledne na vybraných silnicích sledovali, zda je to pravda.
Najeli celkem 1200 kilometrů a objevili pouze pět hlídek, které kontrolovaly, jak se v Česku jezdí.
Redakce přitom vybrala místa, která patří k nejhorším v zemi. Na úseku u Lipníka nad Bečvou třeba loni zemřelo při čtyřech nehodách během několika týdnů třináct lidí.
Přesto tu policisté příliš často nehlídají. Jejich služební vůz vůbec nikde nestál, přestože redaktoři MF DNES projeli místem dvakrát - jeli z Olomouce do Hranic na Moravě a zpět.
Stejně nebezpečná je i křižovatka u Horusic před Veselím nad Lužnicí. Rovinka zde svádí k přidání plynu, na což před deseti lety doplatil životem tehdejší předseda představenstva automobilky Škoda Ludvík Kalma.
Ani včera ráno tu řada řidičů příliš na dodržování předepsané rychlosti nedbala. Jenže policisté tu nebyli, aby je za chyby potrestali.
"Občas na tu trasu jezdíme, ale nemáme dost lidí, abychom tam byli pořád," řekl Dušan Vítů z táborské dopravní policie.
"Spíš tam vyjíždíme hlídat jen při dopravních nehodách," připustil. Tři hlídky, které včera při testu MF DNES objevila, kontrolovaly především technický stav zastavených vozů.
Jen dvě měřily i dodržování rychlosti, a řidičů, kteří ji překračovali, bylo tolik, že je policisté nestíhali ani zastavovat.
"Jezdí tu hodně řidičů ze Slovenska a ti hřeší na to, že se u nich smí jezdit v obci šedesátkou," vysvětloval včera množství zastavených aut policista Josef Skládal, který stál s kolegou ve Starém Hrozenkově.

Ministr: Policistů je dost

Redaktoři o výsledcích testu včera mluvili i s policejním prezidentem Vladislavem Husákem. Uznal, že počet objevených hlídek je velmi nízký.
"Je to nedostatkem lidí. Dodržování dopravních předpisů má na starosti přednostně jen asi 1300 policistů v celé zemi. A to je málo," řekl včera Husák.
"Na dopravu sice mají dohlížet třeba i pořádkoví policisté, ti ale mají přednostně hlídat něco jiného. A pokud jim nakážeme, ať se přesunou k silnicím, bude jim utíkat jiná práce," dodal.
Zvýšení počtu hlídek u silnic se však rozhodně nedá čekat. Ministr vnitra Ivan Langer si totiž myslí, že policistů je v Česku dost, jen nejsou dobře využití.
"Vedení policie by mělo lépe přemýšlet, kam kolik policistů nasadí. Může přeci k dopravní policii převést posily z útvarů, kde mají lidí dost," dodal.
Tabulková místa proto navyšovat nehodlá. "Současná tabulková místa stačí, vždyť ani teď nejsou úplně naplněná.
Už teď do plného stavu chybí policii kolem dvou tisíc lidí," uvedl Langer. Husák slibuje, že začne brzy nové policejní posily shánět.

Kde MF DNES hledala policejní hlídky?


Praha
Trasa: Průhonice - Ruzyně - Anděl, celkem 42 km. V ranní špičce je trasa ucpaná. Nehody jsou zde na denním pořádku. V Patočkově ulici překračuje část řidičů rychlost, před týdnem zde zabil motorkář dítě na přechodu. Za 1,5 hodiny jízdy jsme neviděli žádnou policejní hlídku.

Středočeský kraj
Trasa: Dubenec u Příbrami - Zalužany a zpět, kolem 50 km. Nejrizikovější silnice na Příbramsku. Vozovka je poničená od kamionů, je zde velký provoz. Nebyla zde žádná policejní hlídka.

Královéhradecký kraj
Trasa: Lovčice - Hradec Králové a zpět, celkem 80 km. Trase se již delší dobu říká silnice smrti, každý rok zde přijde o život několik lidí. Žádná policejní hlídka.

Pardubický kraj
Trasa: Pardubice-Holice - Vysoké Mýto, kolem 85 km. Velmi frekventovaná trasa, u Ostřetína má špatnou pověst. Každý rok zde někdo při nehodě zemře. Za celou dobu naší jízdy zde nebyla policejní hlídka.

Liberecký kraj
Trasa: Liberec - Jablonec nad Nisou - Turnov a zpět, 60 km. Frekventovaná trasa, během několika posledních měsíců se zde staly dvě nehody se smrtelným zraněním. Nebyli zde žádní policisté.

Ústecký kraj
Trasa: Postoloprty-obchvat Loun-Sulec a zpět, kolem 40 km. Část trasy u Loun je považována za jedno z nejrizikovějších míst v Ústeckém kraji. Za posledních šest let zde zemřely dvě desítky lidí. Žádná policejní hlídka.

Karlovarský kraj
Trasa: Karlovy Vary - Cheb a zpět, kolem 70 km. Silnice k hranicím s Německem je značně přetížená. Je tu málo přehledných úseků, kde se dá předjíždět. Žádní policisté.
Plzeňský kraj
Trasa: Plzeň - Domažlice - Klatovy - Přeštice - Plzeň, celkem 152 km. Část trasy vedla po frekventovaných silnicích na hranici s Německem. U Přeštic měřila jedna hlídka rychlost.
Jihočeský kraj
Trasa: České Budějovice - Planá nad Lužnicí a zpět, celkem 100 km. Na křižovatce u Horusic před Veselím nad Lužnicí se před 10 roky zabil předseda představenstva Škody Ludvík Kalma. Na rovince jel 160 km/h. Nebyla zde žádná hlídka.
Vysočina
Trasa: Jihlava - Velké Meziříčí a zpět, celkem 70 km. Nehody jsou zde téměř na denním pořádku. U Velkého Beranova kontrolovali policisté auta.
Jihomoravský kraj
Trasa: Brno - Znojmo a zpět, celkem 140 km. Silnici se říká nejdelší hřbitov v zemi. Jen v úseku u Lechovic přišlo o život za poslední dva roky 15 lidí. Hlídka zastavovala řidiče na vjezdu do Brna.
Olomoucký kraj
Trasa: Olomouc - Lipník nad Bečvou - Hranice a zpět, asi 90 km. Nejrizikovější místo na trase leží u Lipníku nad Bečvou. Loni v létě zde během několika týdnů zahynulo při čtyřech nehodách třináct lidí, přestože jde asi jen o osmikilometrový úsek. Nebyla zde žádná policejní hlídka.
Zlínský kraj
Trasa: Bánov - Starý Hrozenkov a zpátky, celkem kolem 90 km. Jde o vytíženou silnici vedoucí k hranicím se Slovenskem. Přímo v Bánově se jedné zatáčce říká zatáčka smrti. Policejní hlídka měřila rychlost přímo ve Starém Hrozenkově.

Moravskoslezský kraj
Trasa: Ostrava - Nový Jičín , Frýdek-Místek - Ostrava, 150 km. Velmi vytížená silnice, na které řidiči často riskují. Policejní hlídka kontrolovala provoz přímo v ostravské ulici 28. října.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Kolikrát jste od července viděl(a) policejní hlídku, která kontrolovala auta či měřila rychlost?

Ani jednou. 17% (18)
Jednou. 21.7% (23)
Maximálně třikrát. 8.5% (9)
Maximálně desetkrát. 6.6% (7)
Docela často. 15.1% (16)
Několikrát týdně. 18.9% (20)
Každý den. 8.5% (9)
Často, ale pouze v akci Kryštof. 3.8% (4)

Komentáře

1 Roman Dvořák Roman Dvořák | E-mail | 31. října 2006 v 13:19 | Reagovat

Vážení kolegové řidiči, vážení novináři MF DNES. Jestli jste to ještě nezaregistrovali, tak POLICIE  /ať městská či státní/ nemá zájem o zvýšení bezpečnosti na našich silnicích. Bodový systém a stanovené výše finančních postihů slouží jen k ucpání děr ve státní kase. Soudím tak dle toho, jakým způsobem provádí POLICIE kontrolní činnost. Měření rychlosti probíhá zpravidla na místech, která nejsou nebezpečná, ale je tam co nejdříve splněn limit vybraných pokut. A na závěr: státní kasu nebudou plnit bohatí a známí, neboť pouze " Na chudý lid je potřeba přísnost " a z toho nemám dobrý pocit. Přeji Vám všem mnoho bezpečných kilometrů a co nejméně srážek s výběrčími " DANĚ Z PŘEPYCHU " oděných do uniforem.

2 St@ St@ | 1. listopadu 2006 v 22:25 | Reagovat

Souhlasím, někdo to zaplatit musí smutné je že to platí ty kteří už takhle mají málo.

3 Helena Helena | E-mail | 27. března 2007 v 2:18 | Reagovat

-//-

4 Miras Miras | 28. března 2007 v 17:28 | Reagovat

To bohužel musíte jít brečet za naší vrchností, neboť ona plánuje stanoviště dopravních akcí a kám vás postaví, tam jste. Bohužel... S měřením na místech, kde je evidentně jasné, že jde jen o vytrhání pokut, také nesouhlasím, ale nic s tím, bohužel, neudělám.

5 Helena Helena | E-mail | 31. března 2007 v 1:13 | Reagovat

To Miras: nejhorší je, že nikdo nikde nic nevybrečí na názory obyčejných lidí se kašle. Průšvih je že už to začíná jít za hranici únosnosti.

6 antropoidm antropoidm | E-mail | 20. dubna 2007 v 7:38 | Reagovat

Souhlasím, vybírají penízky pro radnice, aby se jim lépe žilo, ale zkusme se je dostat do kolen a dodržujme platné zákony a jsou vedle. V tom je snad logika ne?

7 Helena Helena | 27. května 2007 v 2:15 | Reagovat

To Antropoidm: Zákony které dávají smysl ano, ale většina právě platných dopravních zákonů je navržená tak, aby i za každý sebemenší přestupek vybrali neúměrně vysoké pokuty a spousta lidí s tím nechcce jen pokorně souhlasit. Když se změní zákony, tak aby byly užitečné lidem a ne aby vláda vybrala co nejvíc peněz tak potom jo.

8 Helena Helena | 20. června 2007 v 5:29 | Reagovat

To Antropoidm: Ps: Dneska jsem se dozvěděla o další novele zákona, Praha 3 bude platit za prarkování, bude to dopravní zóna jako na Praze 1 Podnikatelé budou platiti něco přes 12ooo, fyzické osoby "jen" 700. Karta nebude přenosná, takže když má někdo 2 auta, musí zaplatit za obě. Přesto že je na praze 3 takový nedostatek parkovacích míst , že i když budete platit, nemáte jistotu že vůbec zaparkujete. Auta kamarádů stejně jako návštěv mají smůlu, platí 30 až 40 kč na hodinu.

Někomu se to může zdát jako směšná částka, jestli ale takovéhle zákony začnou platit jeden za druhým, povede se většinu aut zlikvidovat, protože v kombinaci s pojistkami, dálničními známkami,silničními daněmi atd. atd. to bude pro člověka s průměrným platem nedostupné.

9 Petr Petr | 19. října 2007 v 9:29 | Reagovat

V pořádku, když má někdo na tři auta, má určitě i na parkovný.

10 helena helena | 9. prosince 2007 v 3:53 | Reagovat

To Petr: to máš pravdu, záleží ale na tom, kolik to parkovný stojí. Když máš rodinu, 3 lidi na 3 auta i když je má na sebe napsané jeden člověk např. podnikatel kvůli daním atd. Chtěla bych tě vidět, chytráku. Dnes jsou starší vozy levné, rodina si třeba z praktických důvodů koupí jeden pick up a jeden rodinný vůz, pokud je ale psán na jednoho člověka, karta není přednosná. Dá se samozřejmě udělat podvod, tak že majitel obou vozů přepíše druhý na někoho jiného, to by se ale nemělo a stát by neměl k tomu majitele aut nutit. Kdyby př. vlastnili 2 škody 120, byla by cena vozu(s bídou 500) mnohonásobně menší než parkovné.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama