Mrtvých na českých silnicích je už téměř jako loni

24. září 2006 v 15:05 | TL & Právo |  Bodový systém a silniční zákon
Přísný silniční zákon a bodový systém, platící teprve od začátku června, pomalu přestává být pro řidiče strašákem. Svědčí o tom rostoucí počet přestupků a také počet mrtvých na našich silnicích. Řada odborníků a policistů sice tvrdí, že chování řidičů je jiné, lepší než před prázdninami, ale dosavadní zářijové statistiky vypovídají jinak, opačně.

Za prvních 20 zářijových dnů zemřelo na silnicích podle předběžných policejních statistik 53 lidí, což je ve srovnání se stejným obdobím loňského roku pouze o šest méně. Konečný účet loňského září se zastavil na 95 obětech. Letošní číslo tak nejspíš nebude výrazně nižší.

Během prázdninových měsíců zaregistrovali policisté 72 mrtvých jak v červenci, tak v srpnu. V červenci jde o pokles proti loňsku o 48 procent, v sprnu pak o 30 procent. Za prázdniny tak letos zemřelo o 79 lidí méně než loni.

Černá série

Zneklidňující je i skutečnost, že od 8. září zažívají dopravní policisté černou sérii, při níž nezaznamenali ani jediný den, který by se obešel bez obětí a Česko už také zažilo první výrazně černý víkend od zavedení nového silničního zákona. Za uplynulý pátek, sobotu a neděli napočítalo 17 mrtvých. Takto tragický závěr týdne loni v září na silnicích nebyl. Loni bylo víkendovým maximem 14 obětí.

Pozitivní statistiky se komentují ihned, negativní později

Pokud jsou výsledky pozitivní, reakce se dočkáme velmi brzy (například menší nehodovost za prázdninové měsíce). Ty negativní se komentují obtížně, jelikož nasvědčují tomu, že něco není v pořádku.
Policejní prezidium zatím nechce průběžné výsledky za září příliš komentovat. "Nejsou to ještě konečná čísla, ale pouze průběžná," řekla Právu mluvčí prezidia Pavla Kopecká. Souhlasila však, že diametrálně jiná konečná čísla nebudou. "Mohou se lišit o několik nehod nebo o pár mrtvých," doplnila.

Kopecká připustila, že situace na silnicích se po prázdninách zhoršila. "Pravdou je, že lidem poněkud otrnulo. O prázdninách byly statistiky velmi pozitivní, nyní je to horší, ale stejné jako dřív to rozhodně není a ani to k tomu nemíří," uvedla mluvčí.
Lepší, nbež vedení akademických diskusí by bylo, kdyby policie dělala svou práci. Během policejní akce KRYŠTOF sice policisté kontrolovali nemalé množství aut, ale ve finále kontrolovali pramálo. V jeden den policejní akce totiž vychází, že každý policista kontroloval průměrně 3 auta. To je průměrně 30 minut práce.

Úřady, které přestupky evidují, však většinou potvrzují negativní trend. Například v Opavě nasbírali řidiči za červenec celkem 190 trestných bodů, v srpnu jich už bylo 737.

Policisté nezměnili metody

Někteří řidiči zase spoléhají na to, že se s novým zákonem nezměnily metody dopravních policistů. "Policistů hlídkuje kolem komunikací velmi málo a pokud jich nepřibude, dostaneme se rychle zpátky před 1. červenec, odkdy nový zákon platí. A budeme ho moci vzít a zahodit," řekl ČTK vedoucí odboru dopravy na libereckém magistrátu Pavel Rychetský.

Podle něho motoristé jezdili po 1. červenci na Liberecku vzorně, když ale kolem vozovek nenarazili na téměř žádné policisty, znovu začali předjíždět na plných bílých čarách a stále častěji porušovali hrubým způsobem i další předpisy.
Bylo by tedy fajn, kdyby policisté více kontrolovali způsobem, kdy řidičům spíše domlouvají, než abychom se dočkali toho, že policie udělá masovou akci, kde budou buzerovat každého řidiče, aby napravili to, co měli dělat od začátku.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 pajda pajda | E-mail | 28. září 2006 v 16:51 | Reagovat

chci se nabourat do systemu semaforu

2 kozlik kozlik | 29. září 2006 v 15:57 | Reagovat

Kdyby jste radeji delali neco uzitecnecneho nez stali na kazdych 10km, a pak az vas nekdo bude potrebovat tak bude nekde stat jak pecky s radarem v aute, no to bude prima:(

3 Tomáš L. Tomáš L. | Web | 1. října 2006 v 21:40 | Reagovat

[2] kozlik: kde vídáte policajty na každýh 10ti kilometrech? Já bych je rád viděl aspoň jednou za den, aby to ve mě budilo dojem, že na to nikdo nekašle. Od 1.7. jsem ale viděl jen 1 hlídku, a to ještě na profláknutém místě na D8 před exitem na Velkou ves a Mělník, ve směru na Prahu.

Pokud policie nekontroluje chování řidičů, není se čemu divit, že je na silnicích v poslední době takový bordel. A skóre nehodovosti je z velké části výsledek jejich "práce". Kdyby byla prevence, kterou jsou právě hlídky, nebylo by chování řidičů mnohdy horší, než před 1.7.

4 Helena Helena | E-mail | 15. ledna 2007 v 15:26 | Reagovat

Tomáši v Praze opravdu policisti v ulicích jsou, já je vídám skoro denně i když jezdím opravdu hodně, takže mám k tomu hodně příležitostí. Bohužel jen na místech, kde se jim daří řidiče nachytat- na padesátce na dvoupruhých silnicích. Třeba na třicítkách u škol, kde většina řidičů rychlost dodržuje.

5 Helena Helena | E-mail | 25. března 2007 v 4:43 | Reagovat

PS ta statistika o něčem vypovídá- kromě peněz putujících do státní kapsy nový zákon ničemu nepomohl.

6 Tomáš L. Tomáš L. | Web | 25. března 2007 v 10:57 | Reagovat

Během Kryštofa, který byl minulý týden jsem viděl několik hlídek, ale to bylo poprvé. Jindy jsem neviděl ani jednu :) A to toho najezdím dost i po Praze. Paradoxně je fakt, že si vyhlížejí lehčí místa (třeba skok ze 70 na 40 na Roztocké, resp. Podlabské) ...

Jasně, statistiky tohodle typu nikoho moc nezajímají. Mluví se jen o těch pozitivních - o těch, kdy řidiči jezdili první měsíce nejezdili radši vůbec, a když, tak s prominutím jak "podesraní" :)

7 Helena Helena | E-mail | 31. března 2007 v 1:29 | Reagovat

To Tomáš: -//-. Nejvíc mě ale dostal článek o tom, že přibývá řidičů kteří ujždí od nehod se zraněním- po zavedení nového zákona obrovský nárůst a autor článku se vážně zamyslel nad tím, jestli by nepomohlo zvýšit tresty:).

8 Tomáš L. Tomáš L. | Web | 31. března 2007 v 14:42 | Reagovat

Helena: Msylím že 3x vyšší trest by v praxi znamenal 3x více ujetí od nehody. Tím by se zmenšilo i množství objasněných nehod a celkově by tedy klesla křivka i policii... do toho by asi sami nešli :)

Spíš to chce přehodnotit mimo trestů i prevenci ... nevím jestli musí mít cyklista nějakou povinnou výbavu, ale bylo by super, kdyby museli mít odrazky + červenou blikačku vzadu a bílou ve předu ... mimo obec bych to viděl ještě na vestu (ve které i dnes jezdí ti, co si váží života).

9 Karlos Karlos | 1. dubna 2007 v 12:46 | Reagovat

Tomáši, co má policie společného s tím, jaký dostane člověk u soudu trest? Copak policie schvaluje zákony? Viz "do toho by asi sami nešli"

Ujetí od nehody se dělo vždy a bude se dít vždy. Výše trestu nebo strach nikoho neomlouvá, je to o charakteru. Za nehodu, kterou způsobíte ve střízlivém stavu, předtím nepojedete vyloženě jako prase a neujedete, vás nikdo nezavře. (pokud tedy nezabijete 5 lidí..:-)

Ale zamysleme se nad tím, kdo nejvíc ujíždí od nedhod? Lidi, kteří nemají čisté svědomí a často jsou ožralí. Slušný člověk neujede.

10 Helena Helena | E-mail | 11. dubna 2007 v 1:55 | Reagovat

To Tomáš- -//-

11 Helena Helena | E-mail | 11. dubna 2007 v 2:17 | Reagovat

To Karlos: do toho se vložím, tím že by policisté do toho sami nešli má podle mě na mysli rozpis na pokuty ,který je přímo úměrný platu.Vy nechápete, že nemůžete škatulkovat ten který případ.Když vznikne zákon, kde nebude možné stíhat řidiče za nehodu nebo sražení řidiče, pokud ten řidič neudělal žádný přestupek- věřím že potom se bude ujetí od nehod blížit 1 neboi 2%.

Vy ale nemůžete při posuzování nehody znát okolnosti.Jako policista by jste měl vědět, že když budete vyslýchat 2 účastníky téže události aniž by se měli možnost poradit, každý vypoví něco jiného a pravda bude uprostřed.

Co když je viník nehody někdo, kdo za tu nehodu nenese zodpovědnost, ale on se stará o další lidi, kteří by bez něj nepřežili.

Když se pak má rozhodnout, jestli ztratí život např. člověka, který mu vběhl do cesty, nebo svého příbuzného kterého zná celý život a který je na něm přímo závislý (který by zemřel bez jeho pomoci) a pokud by ho zavřeli, bude riskovat jeho smrt a rozhodne se ve prospěch toho člověka, nemusí to nutně být zrůda.

Může to být dobrý člověk se spustou dobrých vlastností a přesto se tak rozhodnout,a  proto věřím, že i když se zdá být situace jasná, s rozhodným úsudkem by měl každý počkat do procesu. Znalecký posudek souhlasí s tím že Neisser nehodu nezavinil. Neměli by i ostatní z toho důvodu počkat do procesu s úsudkem?Neobhajujio ho ale nebyla jsem svědkem nehody a neznám okolnosti s ní související.

12 Karlos Karlos | 12. dubna 2007 v 6:32 | Reagovat

Co to je zase za kecy ???

13 Tomáš L. Tomáš L. | Web | 12. dubna 2007 v 20:24 | Reagovat

Karlos:

"do toho by asi sami nešli" == obecně zákonodárci ... prostě poslanci nechválí něco, co bude nesmyslné a ještě víc v lidech vzbudí kritiku směrem k policii. Co si budem nalhávat ... stačí, jak to je teď.

Psal jsem o tom, že zvýšení trestu nikomu neprospěje. O tom, že by to nebylo produktivní jsem přesvědčen a o opaku mě někdo těžko nepřesvědčí.

To, že je to vše o charakteru souhlasím. Ostatně na téma nehody, lidský charakter, atd. jsem se myslím dostatečně vyjádřil v článku "Stane se z prasete nakonec chudák?" ... stručně řečeno na toto téma máme stejný názor. (názor, jako většina lidí)

14 Karlos Karlos | 15. dubna 2007 v 19:43 | Reagovat

Tomáš: Napsal jste to tak, že se to dalo chápat jako, že by do toho policajti sami nešli, jelikož to bylo napsáno v souvislosti s tím, že by policajtům klesla objasněnost.

15 Helena Helena | E-mail | 1. května 2007 v 0:21 | Reagovat

To Tomáš: Nevěděla jsem, že jste přímo vy napsal ten článek a chtěla bych se na něco zeptat- bez narážek a ironie- vážně. Nedávno se stal další případ, kdy občan tmavší pleti napral v 2 až 3 násobné rychlosti na přechodu! dívku a málem i druhou. Ta dívka zemřela, on prokazatelně porušil předpisy, takže se mnou určitě budete souhlasit, že je ten případ v mnoha ohledech mnohem horší a ten člověk se zachoval mnohem hůř. Ani se nezastavil a emigroval- nebyla tam ani sebemenší možnost, že by zpanikařil, zkrátka se neobtěžoval ani zastavit.. Ale ta holčina za takovéhle  pozdvižení nikomu nestála. Všude jen krátké články, že pan ten a ten zabil tu a tu. A dostal jen 3 roky a ještě je to podle jeho právníka nespravedlivé.

Tak napište článek i o ní a ostatních případech, pak to bude spravedlivé. V podstatě mě k psaní těch článků vyprovokovalo to, že denně čtu o takových případech a všechny jsou vyřešeny stručným článkem. A Neisserův případ není nejhorší a přece je nejodsuzovanější.

Je snad  Karel Pravec důležitější  než ta dívka a desítky dalších?

16 Tomáš L. Tomáš L. | Web | 1. května 2007 v 22:35 | Reagovat

Helena: On neemigroval, ale utekl do ciziny, to je rozdíl. Myslím, že má stále české občanství. Každopádně za to, jak se zachoval by zasloužil víc jak 3 roky. Zpanikařit může každej, ale když utíkal, tak už s čistou hlavou... polehčující okolnost byla, že se vrátil..

17 Helena Helena | 18. května 2007 v 2:21 | Reagovat

TO Tomáš:!Myslím!- že si vzpomínám na článek který jsem o tomto případu četla a kde bylo uvedeno že se nevrátil dobrovolně, ale že ho v cizině chytili a deportovali zpět. Někde jsem to náhodně četla, takže už to znovu nenajdu a nemůžu si to tudíž ověřit.. Nicméně, chápete, co jsem tím vším chtěla říct? Tenhle případ byl zrovna aktuální, jsou jich ale desítky na které narážím při čtení zpráv, kdy řidič, mnohkdy dokonce opilý nehodu zaviní, někoho zabije a v novinách vyjde strohý článek že ten a ten srazil toho a toho.To mi zkrátka přijde nespravedlivé, všicni ti, co četli článek o Karlu Pravcovi a nabízejí se že Neissera zabijí, nebo vykřikují že by měl dostat doživotí. To z mojí strany nebylo žádné zastávání, ale ať si jsem třeba blázen, přijde mi nespravedlivé, aby ten kdo nezavinil nehodu a obět neumřela dostal mnohem přísnější trest než ten kdo ji zavinil a obět umřela.

18 Karlos Karlos | 21. května 2007 v 19:07 | Reagovat

A myslíte si, že to co vykřikují nějací primitivové bude mít vliv na závěrečný verdikt soudu?

19 Helena Helena | 28. května 2007 v 2:37 | Reagovat

To Karlos : rozhodně ne. Myslím si ale že takoví primitivové nejsou vůbec důvěryhodní, vůbec celá reportáž na Tv nova vyzněla strašně zaujatě. Uděli z toho frašku. Nějaký starý děda vypoví že "byl beztak nějakej divnej" a to má být seriózní svědectví? Zdramatizovali to až moc.Zajímavé je že se na Neissera nezeptali nikoho z jeho generace, kdo dokáže mluvit logicky a smysluplně. Jak může například nějaká osmdesátiletá paní vědět, jestli byl zfetovaný, nebo ne? Když za jejího mládí drogy prakticky nebyly?Když ty reportáže uvádějí takové nesmysly- televizní stejně jako novinové (četla jsem snad 10 článků, kde se psalo že bral drogy a navíc byl opilej, zfetovanej nebo obojí) a nakonec někde nakonci krátkého článku uvedou že policie zjistila že nehodu nezavinil? Jak se dá pak věřit tomu zbytku? Bůhví jak to bylo ve skutečnosti.Já jenom říkám, že by nikdo neměl tak slepě důvěřovat spekulacím a počkat na seriózní odborný posudek.

20 Karlos Karlos | 28. května 2007 v 16:45 | Reagovat

Tak vidíte...:-)

21 helena helena | 6. října 2007 v 8:35 | Reagovat

Zkrátka můj názor je- že pokud nehodu nezavinil- což bylo mimochodem jasné hned od začátku- pokud by Karel šel po krajnici a neisser ho napral napřímo- prostředkem auta -nestihl by už srovnat řízení a skončil by ve škarpě. Pokud ho napral z prostředka, musel jít prostředkem Karel. Pak se nabízí otázka jestli měl skutečně jen dvě  piva- navíc mladistvý, který na alkohol nebyl zvyklý mohl být opilý po mnohem menší dávce alkoholu než dospělý.

No a pokud jel Neisser podle předpisů a najednou padla rána a našel zkrvaveného člověka s nepřirozeně zkroucenými končetinami- zkutečně mohl jednat zkratově- v šoku.Nevím to, nebyla jsem tam, ale nikdo to ani nebral v potaz jako možnost. Kdyby ho zákeřně zavraždil, dostal by míň. Zajednak je to dost blbý příklad pro potencionální obdobné případy- pak si frajer řekne- dostal nejvyšší možnou hranici- raději ho zabiju, horší už to nebude.

Ps: To teda nevidím, protože se mi zdá že se soudce přiklonil právě k těm spekulacím- když několikanásobný vrah, který vrAždu plánuje dostane mnohem míň než Neisser který k tomu přišel jak slepej k houslím. Tak se jen modlím- už se mi několikrát stalo, že jsem strhla řízení na poslední chvíli- v noci, kdy v tmavém oblečení není chodec vidět- že se mi to bude dařit i nadále- nikoho doopravdy nepřejet

22 Karlos Karlos | 15. prosince 2007 v 12:51 | Reagovat

Už tu nehodu nerozebírejte, o to tady vůbec nejde, furt to spojujete dohromady. A že dostane jinej zločinec jinej trest? To je asi normální, ne? Soud je nezávislej a může se rozhodnout jak chce, tzv. precedens v našem právním systému není, jak jistě víte.

23 Karlos Karlos | 24. prosince 2007 v 18:00 | Reagovat

Až lidi přestanou jezdit jak čůráci, tak nehod a mrtvých ubude.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama