Česko bude mít chytrý dálniční tunel

11. září 2006 v 14:56 | TL & iDNES |  Doprava
První dálniční tunel v České republice, který vede vrchem Valík u Štěnovic na Plzeňsku, bude otevřen 6. října 2006, tedy za necelý měsíc. Tunel bude kontrolovat mýtné, rychlost a registrační značky budou porovnýny s registrem kradených vozidel.

Řidiči si budou muset při jízdě tunelem zvyknout na několikanásobnou a nepřetržitou kontrolu. Auta budou při jízdě přes speciální senzory v silnici automaticky vážená, v tunelu je budou nepřetržitě hlídat kamery a radary, kamery před tunelem budou zaznamenávat poznávací značky všech aut a okamžitě porovnávat v centrálním počítači s databází kradených aut.

Bude tunel vydělávat?

Deník iDNES uvedl, že podle koordinátora výstavby dálničního obchvatu Plzně Petra Otáska bude v tomto tunelu povolená maximálně osmdesátikilometrová rychlost. "Zkušební provoz bude trvat půl roku. Pokud se nevyskytnou neočekávané problémy, pak by se měla rychlost při průjezdem tunelem zvýšit až na sto kilometrů v hodině," řekl Otásek.
Pokud tedy bereme v úvahu, že na 80ti metrech, které má tunel budou 2 měřící body, jeden na příjezdu, druhý na odjezdu, nebude problém tunelem nechtěně projet rychleji. Skok ze 130 km/h na 80 km/h je velký. Rychlost bude nejspíše postupně omezována na 100 km/h a následně 80km/h. Pokud tedy do tunelu vjedete stovkou, a na výjezdu budete mít na tachometru povolenou osmdesátku, s největší pravděpodobností Vám vyhodnotí radar průměrně okolo devadesátky.

Jak vzbudit ostrahu? :)

Kamery a radary jsou v tunelu instalovány především proto, aby projíždějící auta byla pod neustálým dohledem. Pokud radar zaregistruje auto na příjezdu, ale už ne na odjezdu, tedy to auto v tunelu zastaví (nebo výrazně zbrzdí), dispečerovi na dálničním pracovišti ve Svojkovicích na Rokycansku se okamžitě rozezní varovný alarm. Samozdřejmě bude mít dispečer možnost vše sledovat přes kamerový systém.
"Pod stropem tunelu jsou namontované reproduktory. Policista z řídícího pracoviště může jejich prostřednictvím dávat pokyny člověku, který například kvůli poruše vystoupí z auta a půjde k tísňové hlásce požádat o pomoc," vysvětlil Petr Otásek.

Složitá technologie

Technologicky byl, byť jen 80ti metrový tunel, velmi složitý. "Je to první dálniční tunel v republice, který bude uveden do provozu. Výjimečný je nejen tím, že obě tunelové trouby jsou těsně vedle sebe, ale i technologií stavby. Protože se hornina uvnitř Valíku drolila a nebyla soudržná, mohli jsme v jednom kroku razit jen 80 až 120 centimetrů. Pak museli raziči zastavit, stěny za nimi se musely obetonovat a až pak mohli jet dál. Ale zase jen o 80 až 120 centimetrů a museli zastavit, aby se stěny opět obetonovaly," vysvětlil omezení hlavní stavbyvedoucí Václav Švarc.
Pokud by v tunelu zhaslo osvětlení pod stropem, ve výšce očí řidiče jsou modrá světla, která mu budou ukazovat cestu z tunelu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama