Události měsíc po zavedení bodového systému

1. srpna 2006 v 12:00 | TL |  Bodový systém a silniční zákon
Dnes je to měsíc, co nám poslanci zavedli v platnost nový silniční zákon a s ním i bodový systém (resp. jeho "betaverzi", kterou ale pustili ihled bez uvážení do plného provozu). Nabízím malý ohled, co se za měsíc událo.

Je méně mrtvých na silnicích

Ano, je méně nehod s následkem smrti. Určitě se všichni shodneme, že do velké míry to je díky bodovému systému, řidiči se bojí jet byť o jediný kilometr rychleji než mohou. Dovolím si ale oponovat, zda je to opravdu ten pravý důvod. Ze statistik, které má Ministerstvo vnitra na svých webových stránkách je patrné celkové snížení nehod i za první pololetí roku 2006, kdy bodový systém nebyl aplikován a řidiči jezdili "po svém".
Stejně jako klesala v prvním pololetí nehodovost s tím nejtěžším následkem - následkem smrti, za posledních 10 let byl nejnižší počet lehkých dopravních nehod a za poslední 3 roky nejnižší počet těžkých zranění.
Nepochybně klesla i nehodovost se smrtelným zraněním za červenec. Oproti roku 2005 téměř na polovinu.

Méně nehod díky bodovému systému? Né tak jednoznačně.

Pokud se podíváte na dva zmíněné grafy, nemůže nikdo jednoznačně říci, že je to zásluha nového silničního zákona, jak je to v posledních dnech masově medializované. Dané číslo ovlivňuje hned několik faktorů. Je patrné, že nehodovost v posledních letech klesá. Dalším faktorem, který ČSSD tak hrdě zmiňovala je ekonomika země. Někdo si to proto může vysvětlit i tak, že lidé o prázdninách hodně cestují (především letecky) a tudíž je značně menší provoz. Neposledním faktorem je i stále omílaný bič na řidiče zvaný bodový systém. V porovnání měsíců června (na silnicích zemřelo 85 lidí) a července (na silnicích zemřelo 63 lidí) dostávám rozdíl 22 životů. Díky za ně.
Zda je tedy ale ten pravý důvod právě bodový systém nevidím tak jednoznačně.

Řidiči jezdí pomaleji

Denně nám právě pomalá jízda připomíná, že jezdíme o body. Řidiči bedlivě sledují své tachometry. Jedni si ťukají na čelo, druzí ťukají blatníkem do toho před sebou - sankce jsou vysoké, a mnozí řidiči nemají odhad rychlosti ani periferní vidění.

Policisté jezdí rychleji a posilněni alkoholem

Jen pár dní po zavedení bodového systému přistihli redaktoři MF DNES jak jede policejní prezident Vladislav Husák až 190 km/h. Dodnes nebyl platně potrestán, byť mu ministr vnitra Bublan udělil výtku, která je podle bývalého ředitele středočeské dopravní policie a dopravního experta Stanislava Humla právě uznáním Husákova přestupku. Husák se potrestal sám, odevzdal na 3 měsíce řidičský průkaz a poslal 10 000 Kč na charitu.
Několik dní po Husákově přestupku boural opilý šéf dopravního inspektorátu Michael Čaš v Ostravě. Lehce zranil 2 lidi, naměřili mu 3,65 promile. Čaš zbaběle zapíral, že řídil.
Limuzína ministra vnitra Františka Bublana jela podle svědka, kterého uvedla TV Nova na dálnici až 170 km/h bez majáku. Řidič ochranky nemusel mít ze zákona maják puštěný, ale bezpečnosti tím rozhodně nepomohl.

Je snaha o cenzuru policejní rychlosti

Pokud je něco v dnešní době (za dnešní "levicově demokratické" vlády) absurdní, tak je to dvojí metr na důkazy. Pro Františka Bublana nebyly důkazy usvědčující přestupek policejního prezidenta natolik právní aby ho potrestal, ale nyní chce díky stejným důkazům trestat právě redaktory MF. Beru to od něho jako "bu bu bu" na řidiče, aby nepořizovali důkazy o přestupcích policistů, ale pokud to myslí vážně, měl by nejprve potrestat svého podřízeného. Stejně tak chce trestat řidiče, který mobilem natočil rychlost jeho limuzíny. Pane ministře, trestejte všechny, nebo nikoho.

Policisté na nový zákon kašlou

Občané přistihli několik policistů porušujících zákon. Městští strážníci stojí na zákazu zastavení jen proto, že jedou na oběd, policisté v několika případech stojí na místě určeném pro invalidy, měří rychlost téměř na přechodu pro chodce, aj.

Řidiči platí o sto šest

S novým silničním zákonem přicházejí mimo vysokých bodových postihů také vysoké peněžní pokuty. Ty nepostihují pouze nebezpečné a bezohledné přestupky, jak by měly, ale víceméně všechny přestupky jsou několikanásobně dražší, navíc minimální hranice pokuty je stále vysoká (ODS chce v novele zrušit minimální hranici pokuty).

Platí i cyklisté - nesmyslně

Bodový systém neplatí pouze na řidiče, ale i na cyklisty. A to i v tak nesmyslném případě, který zažil například dvacetiletý cyklista Tomáš Petrů. Způsobil totiž nehodu, při které byl zraněn člověk. On sám. Nyní mu hrozí pokuta minimálně 25 000 Kč. Podobná šikana čeká i chodce.

40 000 odebraných bodů

Redakci iDnes.cz toto číslo řekla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková. Ikdyž v průměru to jsou prý 2 body za nehodu, více jak tisícovka řidičů je už jistě bez řidičáku.

Petice pro i proti bodovému systému

Objevily se 2 petice. První z nich bojuje za menší šikanu řidičů, tj. za menší postihy a lepší podmínky bodového systému. za touto peticí stojí 3 lidé, nejvýraznější osobou je Robert Vašíček, petici naleznete na serveru ChceteZmenu.cz. Druhou petici za nezměkčování silničního zákona prosazuje Miloslav Hamřík (nebudu na ní odkazovat, jelikož s touto peticí nesouhlasím). Jen podotknu, že autor této petice podle svých slov není aktivním řidičem (již rok nemá auto). Jsem rád že skóre petic je cca 13 300 : 300, tedy zhruba o 13 000 více pro petici Roberta Vašíčka - proti bodovému systému.

ODS chce 18 bodů. Dočkáme se změny? Možná, ale kdy?

ODS opět navrhuje v novele 18 bodů namísto nynějších 12ti tak, jak to navrhovali po vzoru Německa už při projednávání mezi poslanci. Sami autoři novely za ODS tvrdí, že současný zákon vytváří prostor pro korupci a šikanu. Kdy se ale doškáme není tak jisté. Poslanci chtějí na tyto pokusy půl roku. Jsem zvědav, kolik z nás bude mít po půl roce ještě řidičák a kolik bude díky vysokým pokutám (nejen pro řidiče) dalších bezdomovců.

Chcete změnu?

Jestliže chcete změnu stejně jako 16 000 dalších řidičů (13 300 lidí podepsalo online petici, okolo 3000 podpisů získalo sdružení ChceteZmenu.cz na petičních arších - počty jsou uvedeny k datu článku a každý den stoupají), podepište petici ChceteZmenu.cz.

Čtěte také:

Jistě si každý stihnul za měsíc udělat názor sám. Své názory můžete psát níže v komentářích.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 bod bod | 16. srpna 2006 v 14:39 | Reagovat

stejně je to naprd. nás policie nutí dodržovat bodový systém a sama si jezdí jakoby žádnej zákon nebyl. když to dodržujem my tak ať to dodržuje i policie

2 hajzlbába hajzlbába | E-mail | 16. srpna 2006 v 21:31 | Reagovat

Nejhorší na bodovém systému je to, že je pouze represivní (pouze trestá ale neodměňuje za jízdu bez nehod). Setkala jsem se i s názorem, že odměnou je odpuštění bodů po roce bez nehody. Nesouhlasím ! K dosažení této "odměny" je zapotřebí NAPŘED body získat. Jezdím bez nehody již 33 let a tak asi tuto "ODMĚNU" nezískám. Trestné body by měl doplňovat systém bodů bonifikačních, tedy nějaká odměna pro řidiče jezdící bez nehod. Nemyslím tím zrovna body které by se od trestných odečítali ale např. zvýšení některých rychlostních limitů, které by bylo ukončeno jen získáním trestného bodu/ů - třeba na dálnici 150 ale na třicítce 30 jako ostatní (kéž by 30 byly jen tam kde jsou opravdu potřeba). Bylo by to v souladu s tvrzením, že zkušený a bezúhonný řidič jedoucí 70 je bezpečnější než řidič začátečník v tomtéž úseku jedoucí 40. Precedensem v tomto případě je odlišný rychlostní limit pro řidiče začátečníky v Itálii.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama