Nový silniční zákon: Jaké změny navrhuje ODS?

9. srpna 2006 v 15:00 | AutoRevue.cz |  Bodový systém a silniční zákon
Občanská demokratická strana, jmenovitě možný ministr dopravy Aleš Řebíček a Ivan Langer, který by měl ve vládě ODS zastávat funkci ministra vnitra , v uplynulých dnech představila svůj plán, jak by změnila nový silniční zákon.

Souhrn změn je vcelku stručný, ale také překvapivě rozumný, z valné většiny řeší nejpalčivější problémy nového zákona, po jejichž odstranění by mohl fungovat bez výraznějších negativních vedlejších efektů, jak je tomu nyní.

ODS by změnila následující:

Zvýšení maximálního počtu trestných bodů z dnešních 12 na 18.

Rychlejší odepisování bodů - mimo odmazání bodů po určité době beztrestnosti nebo za určitou dobu nenasbírání většího než stanoveného počtu bodů, zavést i systém odmazávání bodů za absolvování různých seminářů, školení, školy smyku apod.

Zrušení sedmibodových trestů - snížit maximální počet trestných bodů udělovaných za jediný přestupek z dnešních sedmi na čtyři až pět.

Změkčení finančních trestů, zrušení některých bodových postihů - zrevidovat tresty za drobné přestupky. Např. u překročení rychlosti vytvořit určité pásmo bez bodu, pouze s pokutou. Sníži vysoké finanční tresty.

Zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnici - zvýšit rychlost na dálnicích ze 130 na 160 km/h. Pouze na místech, kde to tvar a stav vozovky nedovolí snížit rychlost dopravním značením na 130 km/h. Rychlosti v obci a mimo obec ponechat v dnešním stavu.
(Pozn: Zvýšení rychlosti na dálnici podpořil i policejní prezident Husák.)
Absurdní tresty za parkování na místě pro invalidy - za tento přestupek neodebírat automaticky řidičský průkaz.

Úprava omezení jízdy kamionů - vrátit stav před 1. červenec a najít ve spolupráci s dopravci nový systém, který by vyhovoval jak veřejnosti, tak dopravcům.

Zrušit "pošťáckou výjimku" - zrušit oprávnění poštovním vozům zastavit kdekoli.

Upravit předjíždění cyklistů - v této chvíli musí řidič při předjíždění cyklisty dávat znamení o změně směru jízdy. A to i v případě, že předjíždí cyklistu v křižovatce.

Vychytat další chyby - zrušit některé paragrafy, např. ten, kdy i cyklista, jenž spadne z kola vlastní vinou a způsobí tak sám sobě zranění, může dostat velkou pokutu.
(Pozn: mediálně známý cyklista Tomáš Petrů spadl z kola, způsobil nehodu při které se zranil člověk - on sám. Hrozí mupokuta minimálně 25 000 Kč.)
Zavést rozpětí pokut - v dnešní době jsou pokuty pevně dány, a tak nemohou refektovat závažnost přestupku. Je jasné, že překročení rychlosti v ranních hodinách před školou je větším rizikem pro chodce, než stejné překročení rychlosti v noci na čtyřproudové výpadovce.

Zrušit psychologické testy - ty musí nyní absolvovat všichni profesionální řidiči, zahraniční ovšem ne.
Osobně bych si ještě dokázal představit v novele 10% toleranci rychlosti.

Čtěte také:

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Jitka Kolomaznikova Jitka Kolomaznikova | E-mail | 11. srpna 2006 v 15:48 | Reagovat

Plně souhlasím ,ale aby to bylo co nejdříve! Prosila bych ještě nezapomenout na jednu duležitou skutečnost : před dvěma dny jsem obdržela své první tři body sjížděla jsem z dálnice na silnici nižší třídy a nestihla jsem dostatečně snížit rychlost po jednom km -skutečně jednom- mě pokutovali příslušníci na sjezdu jsem místo 70km rych.jela 90km.pak jsem již snížila rychlost ,ale nebylo mi to nic platné. Nejenom ,že mi pokuta 2500kč připadá značně přehnaná a taktež ztrata 3bodu ,ale to nejhorší je ,že mně  příslušník oznámil /V případě pokud se Vám v pruběhu následujících 12měsicu stane opětovně ,že překročíte rychlost bude Vám okamžitě odebrán ŘP/ tak na co 12 bodu když stačí pokud zítra projedu městem55km a jsem bez dokladu ?  Pokud bude tento @ někdo kompetentní číst prosím odpovězte jsem zoufalá . Jsem svobodná matka a bydlím na vesnici s malou holčičkou prakticky nemám bez automobilu možnost pracovat a obě nás živit - NEVIM zda si někdo z vlády umí představit bezmocnost kterou cítím...........Děkuji za odpověd

2 Tomáš Tomáš | Web | 11. srpna 2006 v 22:02 | Reagovat

V tom Vás Jitko nepotěším. Poslanci chtějí 6 měsíců na "testovací režim" v ostrém provozu. Máme se tedy na co těšit, nový silniční zákon je čistě destruktivní.

Bezdomovců bude přibývat. Živnostník bez auta může pověsit řemeslo na hřebík, obchodní zástupce může jít dělat telemarketing za zlomek svého platu a zbytek půjde pro podporu.

Také nechápu, že si poslanci nedokáží stovnat 1+1. Všude čteme, že přibývá aut na každou domácnost. Logicky jsou tedy auta potřeba a jsme na ně odkázáni.

Možná to je tím, že ani nevědí, pro co hlasují a zajímá je spíše jejich politická rivalita. Tu jsme mohli vidět v předvolebním boji kdy ČSSD napadala vše od ODS. Tato slepota může být důvodem proč tento zákon máme. ODS od začátku poukazovala na chyby, ČSSD si jej přesto prosadila (za podpory poslanců z dalších stran) a již 2 dny po 1. červenci byl Jiří Paroubek připraven na amnestie. Tak k čemu to všechno divadlo.

Zvažte podepsání petice proti současnému silničnímu zákonu, naleznete ji na http://www.chcetezmenu.cz/petice/ , nebo v menu tohoto blogu, část "Zajímavé odkazy" a je to poslední odkaz.

3 Návrh ODS je k ničemu Návrh ODS je k ničemu | E-mail | 14. srpna 2006 v 18:36 | Reagovat

Od ministrů dopravy a vnitra bych očekával daleko konstruktivnější přístup. Tohle by mohlo vyhovět, kdyby zákon jako celek byl kvalitní a ne tento legislativní zmetek, upravující pomalu vše na světě, hlavně když to pomůže postihu řidičů. Navrhované "změny" jsou příštipky, vše je třeba řešit jako komplex: namátkou jako "Uzavřená obec" by měl být jen intravilán, nikoli hranice katastru - dojdeme k extrému, že mezi jednotlivými obcemi "Prahy" mezi poli je nutno jet "50", že byl vybudován silniční obchvat obce, ale přesto tam je 200 m úsek "Uzavřená obec", byť vlastní obec leží zcela mimo.

Zatímco stávající zákon je nesmyslně koncipován k postihu řidičů (proč proboha jsou řidiči i cyklisté, vozkové či jezdci na zvířeti?), jeho přestavba by měla být koncipována ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu na silnicích. K tomu je třeba sejmout z policistů povinnosti, které je nesmyslně zatéžují - např. proč by se měli zabývat šetřením dopravních nehod, kde nedošlo kromě hmotné škody k dalším zraněním? Za peníze státu dělají šetření pro pojišťovny! Náhrada škody je zájem účastníků DN, jsou-li zdraví, ať se postarají! Takto uvolnění policisté by se mohli konečně zabývat dozorem nad silničním provozem - ale ne "za bukem", ale naopak viditelně a na místech, která jsou skutečně kritická! Vytvářet podmínky k postihu řidičů, aniž by byla síla, která by to mohla provést (kontrola mobilování - jděte se postavit ke kterékoli křižovatce v Praze a dělejte si za mobilování čárky - budete mít popsaný notes raz dva), znamená dělat z drakonického postihu hrozbu zabití bleskem (stejná pravděpodobnost) - a takových případů by každý z nás mohl uvést tuny!

Minulá právní úprava zavedla variabilní značku "Kolona". Proč s jejím rozsvícením není spojeno omezení rychlosti na "kolonových"  80 km a zákaz předjíždění a přejíždění z pruhu do pruhu?

Celodenní svícení ocení každý, kdo z prudkého světla vjede do lesa, kdo na podzim k večeru pojede proti nízkému slunci na západ a v mnoha dalších případech. Může zachránit život, nebo aspoň zamezit nehodě.

Zvýšení rychlosti na dálnici není dobrý nápad. Málokterý řidič dokáže reagovat dostatečně včas na vznikající situace teď, natož pak. Příklad - nehoda Labudy, který si "nevšimol" a zabíjel.

Šlo by ale uvažovat o změně z omezení na "Doporučenou rychlost" as tím, že dojde-li u takto rychle jedoucího vozu ke zavinění DN, bude to přitěžující okolnost (v každém případě tam nepochybně dojde ke zranění, ne-li usmrcení).

Tento formát není vhodný pro rozsáhlejší rozbor, které by si téma nepochybně zasloužilo.

Ovšem myslet si, že zrušení práva pošťáků  zastavit u schránky (nebo rozvoz pečiva u prodejny atd) něco změní, to je tedy idea hodná formátu pana Langera.

4 Tomáš Tomáš | Web | 15. srpna 2006 v 17:32 | Reagovat

Dovolím si reagovat:

- obec - ano souhlasim, znaceni by nemelo byt tak jako v katastru, ale podle toho, kde zkutecne je pohyb lidi. Padesatky jsou mnohde i 300 metru od obce (napriklad Tursko nedaleko Prahy - o tech nebezpecnych blbostech nahrazujici retardery ani mluvit nebudu).

- celodenni sviceni - jsem absolutne pro celodenni sviceni. Chapu sice reakce ridicu ze roste spotreba benzinu, ale je to nekolikanasobne bezpecnejsi, to je bez diskusi ... ale sankce 1 bod a vysoka pokuta za to ze zapomenete? To tak fer neni, stacila by mensi pokuta.

- dalnice a 160/170 - Jsem pro. Nidko nikoho nenuti jet tou rychlosti, stejne je tomu ted. Spodni hranice (tusim 80) by mela byt nemenna uz kvuli nakladakum (treba avia). Dnesnich 130 je krute malo. 140-150 si osobne dokazu predstavit pro plynulou jizdu, 160-170 treba pri predjizdeni, atp.

5 Vendy Vendy | E-mail | 16. srpna 2006 v 23:30 | Reagovat

Názor za více jako 40 let praxe.

-rychlost v obci, souhlasím. Je třeba doplnit dopr.značky tam kde je větší rychlost v obci možná.

-rychlost mimo obec ponechat na současných limitech jako DOPORUČENOU. Každý řidič by mněl být svéprávný a samostatně se rozhodující, jakou rychlost dokáže jak on, tak jeho vozidlo na silnici zvládnout. V případě nehody nad doporučený limit velmi přísný trest. Posuzovat jako trestný čin.

V současné době vozidlo jedoucí 70 - 80km/hod není možné předjet bez přestupu. Větší rychlostí je předjetí daleko bezpečnější protože je kratší.

Rychlost na silnici je nebezpečná vždy ve spojení s dalším přestupkem, především předjíždění v místech kde předjíždění je zakázané nebo jinak nevhodné, což by mněl průměrný řidič dokázat odhadnout, při jakékoliv rychlosti pod limitem a nebo nad limitem.

Prosím mladší řidiče, nezlobte se na ty starší žeřidiče že jsou již pomalejší, když Vám bude dopřáno, budete jezdit i ve vyším věku.

Osobně mně stanovení rychlostních limitů mimo obec  nevyhovuje i v mém vyším věku jsem schopen jezdit daleko svižněji než je stanoveno a dodávám že i bezpečněji. Nezlobím se na řidiče mladší z menší praxí a beru na ně také ohled. Za svůj život jsem mněl jednu lehkou dopravní nehodu za přehuštěného městského provozu právě díky nezvládnutí emocí mladšího řidiče.

Bodový systém v návaznosti na silniční zákon je politický zmetek.

Šest měsíců a spíše déle budou za neodpovědnost poslanců trpět řidiči zcela nesmyslně.

Policista který vykonává to co mu jeho nadřízený a zákon nařizuje není ten kdo šikanu vymyslel, ale viník je ten kdo takový zákon schválil.

6 Helena Helena | 28. května 2007 v 3:31 | Reagovat

Ods je navrhuje možná teoreticky, aby se zalíbilii voličům, po té co ale zástupci ods se vyjádřili pro tisk že je bodový systém přísný a nedokonalý, prakticky ihned zamítli návrh na změnu- který zahrnoval menší zvýšení počtu trestních bodů, možnost aby policie pokutovala mírné přestupky na místě atd.

7 Jan Horvath Jan Horvath | E-mail | Web | 12. července 2007 v 15:28 | Reagovat

Je to likvidace zivitelu rodin z ceho budem platit laesing a podobne veci mam rychle auto a 50 km mi pripada ze stojim sebrali mi 9 bodu a cekam ze prijdu o papiry prekrocil jsem pouze o 20 km a jednou jsem volal z tel je to normalni poprava nejsem proti bodovemu systemu ale tohle je omezovani jako za komancu musi se to zmenit to je nazor vsech.

8 js js | Web | 28. března 2009 v 23:59 | Reagovat

?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama