Ministr vnitra František Bublan odpovídal online

3. srpna 2006 v 14:49 | TL |  Bodový systém a silniční zákon
Ministr vnitra František Bublan dnes dopoledne odpovídal v redakci iDnes.cz online na otázky okolo policie, bodového systému a CzechTeku.

Zde jsou některé otázky a odpovědi:
Dobrý den pane ministře, mám dotaz ohledně silničního zákona. Pojedu např. v noci a omylem přehlédnu značení obce a budu dále pokračovat např. rychlostí 92 km/h. Než si svého omylu všimnu, budu změřen radarem, dostanu 5 bodů, šílenou pokutu a přijdu o řidičák. (stačí 5 bodů, nikoli 12) Příští týden zároveň přijdu o práci, při nepříznivé shodě náhod se takový člověk může stát i bezdomovcem. Nemyslíte, že člověk je omylný? Žijete úplně odtrženi od reality. Silniční zákon, který ČSSD s KDU schválila trestá jinak slušné řidiče za méně závažné přestupky často více, než pachatele trestných činů. Promiňte mi to, ale pro zákon v této podobě nemůže žádný rozumný člověk hlasovat. Přestože nerad poukazuji na to, co mají jiné státy, v Německu je systém nastaven dobře, stačilo ho jen s menšími úpravami převzít.
Nedostatek nového silničního zákona je také v tom, že Policie ČR nemůže některé přestupky řešit pouze domluvou podle aktuální situace, což může být i třeba přehlédnutí některé dopravní značky. Ve Vámi popisovaném případě by to mohla být situace, kdy dopravní značka označuje obec, ale nejsou ještě vidět nějaké domy, a proto může dojít k omylu či přehlédnutí.
Dobrý den, pane ministře. Myslím, že se všeobecně ví, že řidiči kamionů nedodržují předepsané přestávky v jízdě (mají na to spoustu fíglů) a je běžné, že kamiony jezdí přetížené. Podepisuje se to na stavu silnic a nehodovosti. Platíme za to všichni. Předpokládám, že policie je natolik informovaná, že o tom ví taky. Co by se s tím dalo dělat a proč se v tom během Vašeho působení nic nezměnilo?
Na každý předpis se dá najít nějaký fígl, nicméně je to krátkozraké řešení, protože tím řidič ohrožuje nejen sám sebe, ale i ostatní. Stejně tak i přetěžováním kamionů dochází k poškozování vozovek, na což může každý z nás doplatit. Takže tím vlastně škodíme sami sobě. Policie i celníci se již zaměřují na vážení kamionů. Zvláště po zavedení mýtného na dálnice bude tato oblast velmi pečlivě sledována.
Dobrý den, nesouhlasím se současným zněním silničního zákona. Nutí jinak slušné občany pokud náhodou sjedou autem do strouhy a lehce se zraní, aby zalezli do křoví a doufali, že jim nikdo nezavolá sanitku. Mohli by tak přijít o pár desítek tisíc korun. No co, vás to nezajímá, s vaším ministerským platem (to není míněno nijak závistivě). Když jedu na kole, bojím se, abych náhodou nespadl, brzy my mě mohl navštívit exekutor. Je něco takového v souladu se sociálním cítěním sociální demokracie? Víte, proč jsou statistiky nehod tak příznivé? Lidé je pokud možno nehlásí.
Situace, které popisujete, patří do oblastí, které bychom chtěli změnit. Zákon jasně nestanoví stupeň zranění a v podstatě nutí, aby byli potrestáni účastníci silničního provozu i za drobné zranění. Je to jedna z prvních věcí, které jsem uslyšel od policie, že by se mělo změnit.
Je opravdu nutné, aby policisté mohli jezdit nepřipoutaní a za jízdy telefonovat? Myslíte, že takovéto výjimky vrhají na policii dobré světlo?
Policisté musí jezdit připoutaní, avšak zákon jim umožňuje, aby v situacích, kdy je to nutné, tento předpis nemuseli dodržovat. Např. chystá-li se policista z útvaru rychlého nasazení k nějakému zákroku, připoutaný být nemůže, naopak musí být připraven co nejrychleji opustit vozidlo. To se týká i telefonování nebo používání policejní vysílačky.
Je podle vašeho názoru policejní prezident Husák pirát silnic? Postačí jednoduchá odpověď ano nebo ne
Připomenu několik historických momentů, kdy se ze španělských pirátů stali moudří vládcové. Doufám, že pan prezident Husák už je na této cestě.
Dobrý den, není to výsměch vyjádření pana Kvíčaly, když řekl do televize, že oni prostě mohou jezdit jako prasata a my se s tím máme akorát smířit a nic nám do toho není? Mě to přijde jako výsměch občanům a ztratil u mě vše co mohl. Tato hra na vyvolené mě fakt nebaví.
Pokud si dobře pamatuji, pan ředitel Kvíčala řekl, že ochranná služba musí plnit své úkoly, a to jest ochrana a bezpečná přeprava ústavních činitelů. Pokud to situace vyžaduje a ochranná služba si ji vyhodnotí jako nebezpečnou, může v těchto situacích přiměřeně porušit dopravní zákon. Vzpomínám si na nedávné setkání ministrů vnitra EU v New Castlu ve Velké Británii, kde nám ochranná služba při přepravě nařídila, že nesmíme opustit autobus, takže 25 ministrů evropských zemí čekalo hodinu v autobusu, než ochranná služba provedla určitá opatření. I přes naše protesty se s námi nikdo nebavil. Pány v té situaci byla ta ochranná služba. Nechci dělat z ústavních činitelů nějaké nadlidi, většina z nich nemá ani možnost zasáhnout do způsobu přepravy a musí se spolehnout na profesionalitu a zkušenosti těch, kteří zajišťují jeho přepravu. Ze své zkušenosti vím, že ochranná služba nezneužívá té výjimky v zákoně a používá ji pouze v případech, kdy se jí situace zdá nejasná nebo potencionálně nebezpečná.
Pane odstupující ministře, pokud pojedu po dálnici (či jiné komunikaci) a budu si myslet, že mě někdo sleduje a budu se cítit ohrožen, mohu porušit dopravní předpisy? Pokud ano a někdo mě při tom přistihne, jak se mohu hájit? Pokud ne, jsem něco míň než vy a vám podobní? Děkuji.
Určitě nejste někdo míň než já. Já si všech lidí velmi vážím a snažím se ke každému přistupovat jako k osobě, která mě může obohatit a která je možná lepší, než jsem já sám. Nicméně to, o čem mluvíte, není otázka nějakého mého osobního rozhodnutí. Je to věc zákonná a vládních nařízení, podle kterých musí mít někteří ústavní činitelé ochrannou službu, a ta zase musí podle zákona plnit svoji funkci. Z mého osobního pohledu je lepší být "normálním" člověkem než ohroženým druhem živočišstva, jako je např. ministr vnitra.
Myslite ze prijit o ridicak za jedno prohlednuti kdyz zastavim na mistu pro invalidy treba jen na minutu nez si pri odchodu od vozu vsimnu znacky je normalni? Pokutu i body schvaluji ale tohle neni na to byt bez ridicaku na pul roku preci
Mně osobně se toto ustanovení silničního zákona zdá také příliš tvrdé. Je to jedna z věcí, kde zcela určitě dojde ke změně a ke zmírnění tohoto trestu.
Pane ministře, předpokládáte b případné novele bodového systému změny v počtu bodů pro řidiče? A bude se tato novela týkat i nadlidí jako jsou různí "papaláši" nebo redaktoři MF Dnes?
Umím si představit, že by se limit trestních bodů zvedl na 18. Stejně tak si umím představit, že by některé přestupky mohly být klasifikovány ztrátou menšího počtu bodů nebo by u těchto přestupků byla možnost řešit je domluvou. Teprve při opakovaném porušení pravidel by násladovala ztráta bodů.
Dobrý den, mému muži je, stejně jako většině lidí v jeho věku, 52 let. Bojíme se že příjdeme o řidičák, a tak jezdíme 40 v obci? Je to špatně? Mnoho řidičů nás upozorňuje zvukovými výstražnými sigály!
Můžete přidat, ale jen o deset :-)
Více otázek občanů a odpovědí ministra vnitra naleznete na iDnes.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 donilar donilar | 8. srpna 2006 v 6:42 | Reagovat

...jestli jsou si všichni lidé rovni, neměl by ministr Blban dělat bububu a vyhrožovat, měl by odejít...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama