Je semafor ovlivněný radarem vynález zkázy?

29. srpna 2006 v 10:03 | TL, iDnes.cz |  Bodový systém a silniční zákon
V Jablonci nad Nisou vyvinuli semafor s radarem. Pokud řidič jede moc rychle, zastaví ho na semaforu červená. To by nebylo tak špatné, jenže tento semafor není určen pro křižovatky, a tak se s ním možná (doufám že ne) setkáme třeba uprostřed pustiny.

Unikátní semafor tohoto druhu vyvinula jablonecká firma Autron, která nyní jedná s ministerstvem dopravy o povolení instalovat přístroj na silnice. Funkci přístroje popisuje jednatel firmy Autron, Radomil Seiml: "Uvnitř je zabudovaný radar, který vyhodnotí rychlost auta. Pokud ji řidič překročí, zůstane mu na semaforu svítit červená a on musí zastavit". Upozornil také, že semafor je naprogramovaný i na složitější situace tak, aby nebrzdil dopravu.

Semafor uprostřed pustiny, třeba v lese

"Novinka má pomoci motoristy zbrzdit na nebezpečných úsecích. Není určená na křižovatky, ale třeba na místa před nebezpečnou zatáčkou, kde je vhodné jet pomalu," upozornil Seiml.
Zde je ale kámen úrazu. Semafor není určen pro křižovatky, kde by byl možná dobrý, ale pro normální silnice, kde není vůbec potřeba. Je tedy otázkou, zda bude mít kladný, či záporný význam. Pokud bude za zatáčkou červená, neubrzdí to ve více jak polovině případů ani ten, kdo tam jede podle předpisů. Kdo by totiž čekal semafor na takovém místě?

Možná tak ke školám nebo přechodům

Osobně vidím jediné možné využití u škol, a to pouze za předpokladu, že umí semafor dvojí režim limitu. Ve dne 30 km/h, v noci 50 km/h. Okolí škol, hřišť a jiných míst s vysokou koncentrací dětí by měly být takto hlídány.
Výnam by měl i u frekventovaných přechodů, kde by ale měl měřit ve vzdálenějším místě, například pokud jede řidič před přechodem rychleji, než by stačil ubrzdit, měl by dostat červenou. Nesmyslné by to bylo ale v místě, kde jde pár lidí za hodinu.

150 000 Kč s účinností pár týdnů, max. měsíců

"Semafor s radarem přijde přibližně na sto padesát tisíc korun," uvedl jednatel jablonecké firmy.
Pokud bude ale semafor instalován někam, kde není potřeba, třeba uprostřed silnice, řidiči se o něm dozvědí a bude jen otázka několika týdnů, max. měsíců, kdy budou zbržďovat pouze na úseku několik desítek metrů. Investice pak bude bezvýznamná.
"Nápad je to dobrý," řekla mluvčí jablonecké policie Ludmily Knopové. "My jako policie jej ale nemůžeme uvádět do provozu. To smí majitelé silnic. A také by bylo vhodné, aby si firma pořídila doporučení od ministerstva dopravy," konstatovala Knopová.
Semafory by se na silnice mohly dostat, pokud je podpoří ministerstvo dopravy. S ním bude zástupce firmy teprve jednat. Doufám, že si ministerstvo uvědomí nebezpečnost červené a nečekaně stojícího auta někde za zatáčkou.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 vlastik vlastik | E-mail | 29. srpna 2006 v 22:48 | Reagovat

no tak asi máme dost peněz ve státním rozpočtu..když si to můžou dovolit...kdyb to raděj dali do zdravotnictví..v polsku tento výmysl je,ale místní kteří to znají stejně jezdí na červenou...

2 Tomáš L. Tomáš L. | Web | 29. srpna 2006 v 23:10 | Reagovat

Není to česká myšlenka, funguje to ve více zemích. Nebo spíš mají to ve více zemích.

Funkčnost a pozitivní vliv na dopravu si ale nedokážu představit jinde než u škol a míst s vysokou koncentrací dětí.

Peníze, za které by se tyto vynálezy kupovali jsou z rozpočtu měst a obcí. Proto by bohatě stačilo, kdybychom neměli místo silnic tankodromy a když už jsou peníze v rozpočtu města vyčleněny pro dopravu, tak aby byly použity lépe.

3 Radek Radek | 8. září 2006 v 13:22 | Reagovat

Postavit semafor v pustině by skutečně byla hloupost, tedy pokud by tam nebyla předepsaná rychlost. Potom je třeba ji dodoržet, ať si o ní myslíme co chceme. Snad je nějaký důvod proč tam je.

Co se týká semaforu za zatáčkou, tak to snad ne. Má být umístěn před nebezpečným místem. Ne za ním.

Tenhle semafor má vychovávat, ne trestat. Nebo je lepší si nechávat připsat bodíky?

Autor semaforu.

4 Tomáš L. Tomáš L. | Web | 8. září 2006 v 23:08 | Reagovat

Dobrý den Radku,

máte nějaký nápad, kde semafor využít? Napadá mě upřímně pouze okolí škol a rušné přechody.

k té zatáčce - to, co je z jedné strany před nebezpečným místem je z druhé strany za ním. Leda že by byl semafor pouze jednostranný. Ale i tak se mi vize semaforu u zatáček nelíbí.

Vychovávat by měl samotný zákon, viz Německo. U nás je postaven tak, že trestá jak může.

5 Radek Radek | 11. září 2006 v 14:41 | Reagovat

Konkrétně na Jablonecku. Jsou zde minimálně dvě místa která vede policie jako výrazně nehodová. Silnice je zde kluzká a profil oblouku tak nešťastný, že zde auta vyjíždějí pravidelně do protisměru. Vzhledem k terénu se

s profilem moc dělat nedá. Semafor je opravdu jednosměrný, tedy nemá protikus

Před přechodem by musel být umístěn, odhaduji cca 200 m. aby si ho nikdo nespletl s přechodovým semaforem.

6 martin martin | 2. října 2006 v 9:08 | Reagovat

V přešticích na Plzni-jihu tenhle typ semaforu funguje už asi 2 roky. Přes noc svítí na všechny strany červená a zelená skáče pouze při zaregistrování přijíždějícího auta. Pokud jedete 50, skočí vám zelená kousek před semaforem.

Přes den fungují semafory normálně, ale pokud se blížíte ke křižovatce rychleji a myslíte si, že stihnete zelenou, tak se mýlíte a pěkně vám tam skočí červená.

7 petr petr | E-mail | 17. května 2007 v 8:26 | Reagovat

Nejméně dopravních nehod je při plynulém provozu a pohodě za volantem. Jestliže někdo umístí na silnici zařízení, které zbytečně odvádí pozornost řidiče, nebo ho dokonce donutí zbytečně zastavit ( jel přece o kilometr rychleji ), pak rozhodně nepřispěje k bezpečnosti na silnicích. Pokud k instalaci takového zařízení přece jen dojde, navrhuji je doplnit o mikrofon a záznamové zařízení, aby se tvůrce a zřizovatel dozvěděl od řidičů něco o své inteligenci.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama